Ratnik
ПРИЛОГ ЗА ФОРТИФИКАЦИЈУ 55
Правци ка фронту, или од фронта, треба да буду потпуно јасно означени путоказима, или натписима, те да код људи који се њима крећу не изазову ни најмању сумњу о правилности њиховог кретања.
Но без обзира на све предузете мере, грешке у кретању ипак су могућне; поправљање кретања враћањем назад делова изазиваће велика задржавања и пометње, зато се препоручује да се поред сасбраћајнице једне категорије, на растојању од 30 м, израде саобраћајнице друге категорије и да се вежу међу собом кратким деловима, паралелним фронту. Стражари, одређени за контролисање правилног кретања по саобраћајницама, исправљају грешке користећи те ровиће који везују саобраћајнице једне и друге категорије. Никада не треба, ради уштеде рада, користити се окопима за саобраћај, ма и за најмања одстојања, јер ће посада окопа ометати ова кретања, а брзина кретања по дну рова окопа, ма како он био широк и добар, веома је мала. Због тога се не дозвољава ни израда ниша и склоништа са излазом у саобраћајницу. Ноћу, или за време прекида артиљеријског дејства, може се кретати и по отвореном земљишту, Т. ј. ван саобраћајница, зашто је потребно поред саобраћајница главног правца обележити удобне стазе, а преко окопа и саобраћајница, које би пресецале правац ове стазе, израдити прелазе (премостити их).
На местима где се саобраћајнице укрштају међусобом и са окопом, такође је непходно израђивати прелазе од дволубих лествица и мостића, да се не смета кретањима.
Устројство саобраћајница
Облици саобраћајница, као што је познато, могу бити различни [у цик-цак, змијасти, кренавирани, са полу и целом (коцком) траверзом.]
За угодно кретање на угловима (код саобраћајница на цик-цак нарочито) праве се проширења, која служе и за лакше проношење носила са рањеницима.
Профил саобраћајнице је као и ранији, са повећањем висине укупног заклона до 2501.
Да би саобраћајнице биле што мање приметне, неопходно је потребно да откопана земља при формирању насипа не прелази висипу окопа. Ако је потребно да се насип никако не види, израђује се профил без насипа. А на земљишту, где је подземна вода високог нивоа, саобраћајнице се раде насуте.
Саобраћајнице за позадње делове, горња ширина може бити и до 200 т. Препоручљиво је да се дуж рова саобраћајнице остави берма ширине 0'30 т, те да се спречи осипање насипа и смањује притисак на стране рова, а и олакшава