Ratnik
118 РАТНИК
торпиљер, ако би овај располагао брзином од 100 миља, са којом би могао побећи.
Авион који лансира торпедо опаснији је за брод од сумарена са брзином од чак и 100 миља испод воде, јер овај подлеже нападу са шаржама дубине једног брода на површини, док авион, ако је господар ваздуха, може да буде нападнут само од анти-авионских топова.
Осим тога, авиони са брзином барем 3—4 пута већом од брзине сваког брода на површини, могу да нападају флоту из сваког правца пре него што би се могле концентрисати ауксилиарне силе флоте (крстарице, дестројери и т. д.) на тачки напада, како би их са антиавлонским топовима могли одбранити.
Ако је снага напада из зрака тако велика као што је горе речено, можемо тврдити да ће ово ново оружје у многоме поспешити одбрану непријатеља који долази преко мора, јер ће број авиона, које ће моћи довести флота на разним лађама преко мора, бити много мањи од броја авиона који ће против ове флоте оперисати са копна.
Свакојако напади из ваздуха могу да буду најуспешнији само онда, ако су вођени од поморских официра који су усавршени и као пилоти и које ће врховни командант флоте непрестано вежбати; овај се задатак никако не сме поверити авиатичарима неке друге службе.
Поморски официр, познавајући поморство, поморску тактику, једини је фактор способан за то.
Превео са енглеског из американског часописа Тће Мопфв Могк од маја 1921. године. Капетан фрегате, Н. И. Станковић.
МАРШАЛСКИ ЧИН У ФРАНЦУСКОЈ
(Историјски податци)
Приликом поновних кандидација за маршалски чин, у француским листовима, па и у комори, зачела са жива дебата о личностима кандидата. Том приликом изнета је и историја овога звања, коју репродукујемо овде у изводу.
Година 1627. јасно означава одсек у схватању значаја и дужности „маршала Француске.“ Луј ХШ је те године укинуо достојанство „конетабла“, који је значио главног или врховног команданта, и пренео је ову дужност на „маршала Француске.“ Последњи конетабл био је Лединијер, а први Матије од Мон-