Ratnik, Oct 01, 1922, page 111
РАЗЛИЧНОСТИ 105 УТИЦАЈ ВОЈНОГ СВЕШТЕНИКА НА МОРАЛ 77 БОРБЕНИХ ЈЕДИНИЦА“
Пре свега хоћу да изложим, како сам разумео овај задатак.
Држим, да прво треба поставити дефиницију војничког морала и однос његов према моралу који црква проповеда, затим размотрити, да ли и у колико црква односно свештеник могу допринети подизању морала у војсци и, напослетку, на који ће начин свештеник испунити своју задаћу. Укратко: овај преглед ће истаћи циљ свештеничког рада у војсци, проценити могућност постигнућа тога циља и побројати средства којима ће постићи истакнути циљ.
1. Циљ свештеничког рада.
Како је познато, војнички морал јесте : скуб свих врлина, пошребних војсци, која хоће да победи. Верски морал јесте скуп свих врлина, потребних за постигнуће вечног блаженства. Разликовање ових двају морала, нашло је израза у дубокој народној песми о небеском и земаљском царству.
Изгледа на први поглед, да се ова два морала искључују, но када уочимо држање скоро свих верских организација, свих цркава према војсци у време ратова, видимо, да је практички свуда проведена хармонија у циљевима једне и друге. Све војничке врлине нашле су места у верској моралци и обрнуто; вера и побожност нарочито су препоручене у правилима службе наше војске. Држање војног свештенства било је вазда у складу са циљевима војске, којој је служило.
Ова појава има и своје теоретско оправдање. Р
Полазна тачка за правилно просуђивање овога питањ јесте гледиште цркве на земаљске законе уопште. Она их сматра једним делом општег божјег закона — закона правде, и где год влада нормалан одношај између цркве и државе. црква је дужна да утиче на своје вернике, да врше држављанске дужности, Дужна је, дакле, да ради на јачању државне и националне свести. Од тога, да речем, државног морала па до војничког само је један корак. Када се каже А, каже се и Б. У осталом кодекс држављанских дужности садржи у себи и захтеве, који сачињавају војничку моралку. .
То би био однос цркве уопште према. војсци.
Не сматрам се позваним да овде улазим у детаље о односима појединих цркава према националним или војничким циљевима, што је једно исто, јер војска је само егзекушива национализма. Но, као православни свештеник, надлежан сам
# Предавање, држано у сарајевском официрском дому.