Recimo koju

27

племена, с друге стране пак. тп слојевн ннсу смелп прекннути са својим народом, јер се бојали, да ће као нздајпце свога народа бптн жнгосанп. Свима тита је кикгтдски v/ротрам добро догиао. Ио camo тпма је годно кикпидскп програм, само у тпх .вудп била је она струја, коју су творцп кпкнндског програма у чатавом народу претпостављали. Y тот лежи сва обмана. а можда п пзвпна за оне, којп еу кикпндскн ирограм граднлн. Нема сумње, да кад се времеиа промену, да се дају према тпм времеипма п полптпчнп програми мењатп. Само што полптпчнп програмп не смеју у питање ставитп оне постулате, ко]п условљавају бпће једног народа. Маћарп моглн су мењатп програм у обзпру њпховог одношаја према Аустрнјп, ад’ нпсу могли мењатп главни постулат у том програму: да Угарска нпје провпнцпја Аустрнје већ краљевина, која има своје самосталио државно бпће. За нас Србе у Угарској оснгурање нашег пародног бпћа, то је постулат, којн се неда иикаквим програмом мењатн. Је лп то наше народио биће оснгурано законским члаиком 44. од г. 1868.? На то се мора одлучно са пе одговорити. А кикиндски програм задовољава се тнм законскнм чланком. Протпв тога законског чланка борили су се народносни посланнци на угарском сабору када се стварао, н нроту-предлог тих послаинка сасвнм је друге нрироде. Народносно нитање у Угарској као што сам ја то у једној од мојих беседа на угарском сабору иагласно инје истнна државоправно питање, ал’ иије ии нросто нитање унотребе језика, већ је адмнипстративио ннтање у том с.мнслу, да свака мупнципнја, где је која народност у већини, тшс исте народности добити нма, а где је нотребно имају се са гледишта и народносног, и добре администрацнје, муницшије ио народиости окружати, арондирати. Када је сриска пародиа странка иза благовештсиског сабора ради сноразума са Мађарима, напустнла