Recimo koju

28

мисао Војводпне, држала је, да ће српска пародност довољио бпти оспгурана, ако се образују српске муппцппнје, што се мпслпло, да ће прп развојапењу Граппце могуће битп, коју је мисао п сам Деак пзрангавао, т. ј. рекао је, да ће се српским жељама моћп задоста учпi-iiTn, кад се Граппца развојачп, где Србп у маси жпве. Мпсао, да се жупанпје окружс и да пзиссне жупаннје, као п мунпцппије варошке, тпи дотпчпе народпости добпју, та је мпсао свагда зашшала пародносие послаипке. Таково што не би сметало јединству државном, нпти положају мађарског народа, кога он по сврјој повеснпцн, по свом поседу п ио својој релатпвиој већини заузпма. У центруму бп маћарско племе на свакп иачпн такав положај заузело, којп бп Угарској у неком обзиру тпи маћарског племспа давао, ал’ у перпФерпјама, где су пародностп у већннп, не бп ипшта сметало, да се иародпостп у оквпру државног једпнства п стародавие угарске мунпцппалне спстсме, могу слободно кретатп ц развпјатп п да се у таковим муппцпппјама угарскпм као у својој правој отаџбппп осећају. Све ово не само по повестппцп не бп нпшта ново било, ne.ro прпмер у пајповпјем добу, у добу провпзорпје од г. 1861 —1867. показује, да су се у угарскпм мунпцпппјама иародпостп слободпо могле кретатп п да су у том добу муппцппнје, мање випге, тгш народностп носпле. Овај је одпошај ваљало само са аропдпрањем муппцпппја. папме у обзпру Срба, после развојачења Грагшце регулпсатп, па да свп будемо задовољнп. Ја сам увереи, да је пза развојачења Граппце, од панчевачке бпвше регпмепте п пеког дела торопталске жупаипје, нова жупаппја створена, а тако псто од бившег шајкашког батаљона н иеког дела долње Бачке, нова жупаппја образовапа, у којнма бп двема жупаппјама српскп језпк у упугарњем саобраћају бпо званпчап да бп се Србп потпупо задовољплп, а ово пе бп ип туђа мпсао бпла, већ мисао