RTV Teorija i praksa

pruži značajan doprinos. Тек takvi uslovi, koji umanjuju mogućnost manipuiacije pojedinih grupa i sprečavaju prodor idejno tuđih shvatanja, ukidaju mogućnosti ukidanja jednostranih i stvaraju pretpostavke razvijanja složenih motiva korišćenja umetničkog nasleđa, što je uostalom jedan od ciljeva svake od kulturnih akcija , u socijalizmu. Naravno, odnos prema umetničkom nasleđu određuje delovanje više faktora, u čijem je nizu i televizija. No iako je povoljna za raznoobličnu prezentaciju umetničkog nasleđa i, posebno, za njegov željeni društveni tretman, televizija je prvenstveno orijentisana umetničkom stvaranju u savremenosti, odnosno umetničkim vrednostima savremenosti. Prezentacija umetničkih vrednosti u praksi televizije, međutim, cesto dostiže veći domet umetničkog dina kada za materijal ima dela iz umetničkog nasleđa nego iz savremenosti, pa i ostvaruje značajne stvaralačke ishode koji se inače često stavljaju pod sumnju kada je u pitanju televizija. Uostalom, to je jedna od prednosti dela umetničkog nasleđa, posto im je vrednost proveravana u vise navrata, dok je kod savremenih delà, naročito onih građenih samo za televiziju, mahom u pitanju proveravanje vrednosti u prvom susretu, pa otuda i toliko efemernog i toliko neuspeha. Ali iluzorno je pomišljati da je »hod nasigurno«, u ovom slučaju orijentacija na proverena delà umetničkog nasleđa, najpovoljnija situacija za stvaralaštvo. Jer, u primeni umetničkog nasleđa javljaju se problemi adekvatne prezentacije i suprotnih efekata, pa i problemi saglasja sa auditorijumom koje je teže uspostaviti nego kad je u pitanju stvaralaštvo savremenosti. Sem toga, stvaranje umetničkih vrednosti danas jeste prva briga televizije u ostvarivanju njene kulturno-umetničke funkcije. Odnos prema savremenom umetničkom stvaranju I OPŠTE tendencije Već smo u razmatranju odnosa prema umetničkim delima iz fonda umetničkog nasleđa istakli marksistički pogled na svet kao osnovni kriterijum društvene angažovanosti, što važi i za savremeno umetničko stvaranje. Međutim, nužno je u torn idejnom okviru ostvariti i kretanje ka umetničkom kazivanju danas na sličan način na koji smo se kretali i ka tradiciji. Znači, treba krenuti ka tekućem umetničkom delu u tekućem vremenu, koje nekad može postati predmet tradicije,

75