RTV Teorija i praksa

privuče najsposobnije televizijske producente, čak ni ona lica koja bi posle obuke uspela da se razviju i dostignu zadovoljavajući nivo. A zatim pitanje je da li bi producenti koji bi bili angažovani da rade na takvoj školskoj televiziji uspeli da privuku najmaštovitije pisce, ilustratore i slično. S druge strane, ako bi se televizijskim profesionalcima sa nedovoljnim obrazovnim iskustvom dozvoìilo da prave emisije bez stručnih konsultacija, dobili bi se programi koje bi nastavnici s pravom odbacili jer ne bi odgovarali njihovim obrazovnim ciljevima. Zato je neophodno postici ravnotežu, a svaka zemlja i svaka organizacija treba samostalno da pronade put do te ravnoteže . . . U mojoj zemlji, na primer, status nastavnika u društvu nije mnogo visok lose su plaćeni. A to, opet, daje loš pečat našem nacionalnom karakteru, koji se okreće protiv celokupnog formalnog obrazovanja. Mi na primer, posebno cenimo one ljude koji su uspeli u životu up гк os obrazovanju koje su stekli u školi. S druge strane, naša nacionalna radio i televizijska organizacija BBC uživa zavidno poštovanje delimicno i zbog toga što je njen prvi generalni direkter video sebe kao nezvaničnog naglašavam nezvaničnog prosvetnog radnika. S druge strane, u mnogim zemljama kontinentalne Evrope primećujem sasvim drugačiji stav prema onima koji se bave obrazovanjem, dok status televizijskih i radio organizacija nije uvek na zavidnoj visini među Ijudima koji se bave naukom. Ukoliko su moje pretpostavke tačne, onda će oni u mojoj zemlji koji se direktno bave emitovanjem imati vécu inicijativü, i to s pravom, kad je u pitanju školska televizija nego u ostalim zemljama. U nekim zemljama biće teško doći od takve inicijative. Kada govorim о micijativi, ne mislim samo na onu koja se odnosi na detalje pri prezentiranju programa, koja se nikada ne može negirati producentima i rediteljima, već na inicijativu pri izboru teme, i to ne samo teme za pojedine emisije u okviru serije koju su prosvetni radnici detaljno osmislili, već ponekad pri izboru teme cele serije. S kojim pravom se može proizvođaču programa dozvoliti ovolika inieijativa? To pravo su oni izvojevali krećući se među Ijudima, u tišini studija, u institueijama koje se zvanično bave planiranjem, u svojim profesionalnim udruženjima koja, na ovaj ili onaj način, stalno razmišljaju о umetnosti komunikaeija. I nastavnici su za to zainteresovani, ali oni ne provode toliko vremena u razmišljanju i razgovoru о ovim problemima. О njima ne razmisljaju, ili vrlo retko misle kad gledaju uveče neki

87