RTV Teorija i praksa

Lingvistički cilj ovakvih emisija đosta je ograničen. One su usmerene prvenstveno na ovladavanje odabranih reči jednostavnih sintaksičkih struktura u cilju obezbeđivanja osnovnog usmenog ili pismenog kontakta sa stranicama. Kao i u slučaju ranije opisanih tipova emisija i ovde se sa uspehom mogu grupno i pojedinačno primenjivati fonografska i videografska siedstva ploče, audio- i video-kasete. Najbolji rezultati i ovde će se postići kombinovanjem nekoliko oblika učenja: individualnog, grupnog i televizijskog za upotrebu jezičke laboratorije, audiovizuelnih sredstava, a takođe i pratećih tekstova dijaloga sa odgovarajućim gramatičkim objašnjavanjima U svetu ima više serija ove vrste, među kojima je najviše onih proizvedenih u anglosaksonskim zemijama, naročito BBC-jevih, kao »Naučnik govori« (»The Scientist Speaks«), za naučnike raznih profila, »Priča o preduzeću «(»The Ballcrest Story«), za poslovne Ijude, »Govorimo italijanski« (»Parliamo Italiano«), »Hajdemo« (»Komm Mit«), za turiste, i raznih drugih. V Iz svega Sto smo do sađa rekli proizlazi jedan važan zaključak, koji treba da imaju u vidu svi oni koji su poverovali da će televizija u metodološkom smislu pružiti rešenja bolja od dosadašnjih i omogućiti učenje stranog jezika lako i bez muke. Učenje jezika pomoću televizije nije nikakav radikalno nov metod, nego, kao što je i sama televizija u programskom smislu, nova kombinacija do sada poznatih i postojećih načina. Utoliko je i to učenje specifično i novo. Kao njihova sinteza ono omogućuje jednostavnije i efikasnije rešavanje nekih oblika nastave jezika, naročito sa gledišta utroška vremena i i finansijskih sredstava. Upotrebom kasetnih aparata u školaraa i u domovima učenika

otkloniće se i veliki nedostatak televizije u otvorenoj mreži sa gledišta racionalnog korišćenja TV-emisija, koji se ispoljava u relativno niskom procentu gledanosti u odnosu na broj potencijainih korisnika. Do toga dolazi usled nemogućnosti usklađivanja programiranja na televiziji sa rasporedom časova u pojedinim školskim zajednicama, kao i sa slobodnim vremenom individualnih gledalaca Može se stoga reći da značaj televizije u nastavi stranih jezika počiva prevashodno, teoretski posmatrano, na proizvodnji programa, a ne na njegovom emitovanju. Kažemo teoretski jer bar u našim prilikama, nećemo još dugo imati škole sa videokasetnim aparatima i TV-prijemnicima u svakom razredu, ukoliko ih domaća elektronska industrija ne počne proizvoditi uskoro i to po pristupačnim cenama. 2

2) U svetu su danas u upotrebi đva tipa videokaselnih aparata; Filipsov sa trakania ođ pola inča i SONT-jev od 3/4 inča, Cena je oko 1.500 dolara. Firrna BASF najavljuje, međutim, još jeftiniji viđeokasctni aparat koji če imati traku od 1/4 mča.

152