RTV Teorija i praksa

Miroljub Jevtović

TV-BBC U POKRETU OPISMENJAVANJA

U mnogim zemljama obrazovni RTV-porgrami došli su u krizu. Posle godina poleta, u kojima se televizija afirmisala kao izvanredan saradnik u procesima vaspitanja i obrazovanja, neke televizije su našle načine da se izvuku iz stagnacije a mnoge su se udaljile od obrazovne koncepcije zaglibivši se u ćorsokacima improvizacija i ispraznog zabavljaštva. Televizija BBC, jeđna od retkih institucija uostalom PIONIR U TV-OBRAZOVANIU, našla je načina, pored poduhvata na pokretanju i razvoju OTVORENOG UNIVERZITETA, da se na izvanredan način angažuje i u rešavanju glavnog problema obrazovanja širokih narodnih slojeva, a рге svega ZAPOSLENIH RADNIKA. Sandi tajms (SUNDV TIMES) 11, januara u dodatku Sandi TV, objavljuje informaciju da će toga dana u 6.05 po podne biti TV-emisija pod nazivom »ON THE MOVE« novi pogled na znakove i slova, sa napomenom đa se svi koji očekuju pomoć u učenju mogu javiti telefonom na broj ... ili poslati svoje podatke na adresu . . . Pod nazivom ove emisije može se u svakoj knjižari nabaviti knjiga koja pomaže da se nauči čitanje. Lepršava emisija UČILA JE LJUDE DA ČITAJU. Pojavljivale su se reči, glasovi, neko je ČITAO NAGLAS UMESTO NEEFIKASNIH ČITAČA ili NEPISMENIH. Onda se neko obratio prijateljskim rečima, rekavši, između ostalog i ovo: TVOJ MOZAK BRŽE RADI OD OČIJU, ali se oči mogu naviknuti da razlikuju slova i da pomognu mozgu da shvati ŠTA JE NAPISANO. Dešava se da čovek ima napisanu adresu, a ne može da je pročita. Takve teškoće ima 2.000.000

Ijudi u Britaniji. Mi ćemo vam pomoći da efikasno čitate . . . Pored emisija, postoje i dve knjige: prva je namenjena onima koji žele da uče čitanje, a druga pismenima koji žele da se upute KAKO DA POMAŽU NEPISMENIMA . . . »ON THE MOVE« POKRET OPISMENJAVANJA Ova knjiga je pripremljena đa upotpuni TV-serije BBC i pomogne onima koji imaju teškoće u čitanju i pisanju. Predviđeno je da projekt traje 3 godine, a počeo je da se realizuje u jesen 1975. Uprkos tome što već 100 godina postoji opšte narodno osnovno školovanje, u našem društvu, pišu Englezi, ima sve veći broj Ijudi koji ne mogu da čitaju i pišu, ili u tome imaju teškoće, zbog kojih odustaju od daljeg sistematskog obrazovanja. Udruženo je više institucija i organizacija koje su obezbedile FOND od 1.000.000 funti sterlinga, uz koji su osigurane i angažovane značajne lokalne snage, kao i znatan dobrovoljni rad mnogih pismenih građana. Nedavni izveštaj Balokovog (Bullock) komiteta »JEZIK ZA ŽIVOT« (A language for life) ponovo je naglasio neophodnost »vise pismenosti u društvu«, a svih 17 đatih preporuka, odnose se na povećanje društvenih napora da se savlada nepismenost. U ovoj knjizi prikazani su: priroda problema odraslih nepismenih i njihova neadekvatna znanja i životne tegobe; objašnjene su METODE UČENJA ONIH KOJI IMAJU TEŠKOĆE U ČITANJU. Između ostalog, kaže se: »Nastojte da potrebu učenja veoma konkretno povezujete sa rešavanjem životnih

153