RTV Teorija i praksa
1. hlasovno komuniciranje kao institucionalizovana društvena delatnost (metiijske organizacije, njihov društveni položaj, uloga i funkcionisanje; oblici društvene kontrole, struktura publike, itd). 2. Uslovi efektivnosti masovnog komuniciranja (izbor kanala, priroda poruka, selektivnost kod publike, priroda pažnje problem prenošenja značenja, uticaj strukture grupe i njenih predispozicija na efektivnost poruke). 3. Priroda i prisutnost efekata (dejstvo masovnog komuniciranja na individualni život, i dejstvo u nastajanju ili izostajanju društvenih promena). Istraživanje interpersonalnog komuniciranja koncentrisalo se na tzv. male društvene grupe, obuhvatajući; (1) komunikatore, (2) društveni kontekst, (3) kanale koji su korišćeni /upotrebljavani/, (4) verbalne i neverbalne interakcije, (5) terapeutske komunikacije. Istraživanje komuniciranja veoma je široko u svom obuhvatu, zbog čega na ovom području dolazi do ukrštanja više naučnih disciplina. Zadatak istraživača biče otežan ukoliko se usppstave veštačke prepreke izmedju razhčitih pristupa, Naime, „pred nama je zadatak da probijemo one barijere koje več postoje, da prekoračimo zamišljene granice (što najbolji istraživači več čine, jednostavno i ležerno), da iskoristimo stručno znanje psihologa, sociologa i drugih, da se oslonimo na saznanja i uvide teoretičara, psiholingvista, psihijatara, specijalista za istraživanje malih grupa, istraživača propagande i javnog mnenja, poznavalaca teorije odlučivanja, i svih ostalih koji mogu doprineti rešavanju problema, i sa kojima možemo deliti naša specifična saznanja... za što češče izlete na druga područja gde se naši problemi proučavaju, i za maksimalan broj razmenjivanja i povezivanja sa drugim naučnicima koji rade na istim problemima” Šram (Schramm, 1958). Naučna istraživanja komunikacionog ponašanja mogu se opisati na sledeći način; „Istraživač ponašanja koji proučava komuniciranje deluje kao bilo koji drugi naučnik. On prikuplja činjenice o komunikacionom ponašanju, verifikuje svoje podatke, i podvrgava svoju interpretaciju rigoroznoj proveri. Zadatak istraživača ponašanja jeste da predvidi i objasni čovekovo komunikaciono ponašanje. Najšira, bitna pitanja na koja on
176