RTV Teorija i praksa
traži odgovor jesu sledeća: Zašto Ijudi komuniciraju na onaj način na koji to čine? Kako se mogu objasniti odredjene posledice komunikacijskih dogadjaja? Kako se učenjem može promeniti nečije komunikaciono ponašanje? Kako nauka može pomoči pojedincu da efikasnije komunicira? Da bi pružio odgovore na ova pitanja, komunikolog, kao i svaki drugi naučnik, mora vršiti posmatranja. On slučajno zapaža elemente komunikacionog ponašanja koji se dešavaju oko njega, ali on i namerno posmatra komunikaciono ponašanje u laboratorijskim uslovima koriščenjem preciznih instrumenata, i pod kontrolisanim uslovima”, Bruks (Brooks, 1970). U istraživanju procesa komuniciranja primenjuje se niz raznovrsnih metoda, od kojih su najznačajniji: (1) Istorijsko-kritički metod, kojim se na osnovu dokumenata rekonstruiše, kritički analizira i uporedjuje ono što se ranije dešavalo; (2) Opisno-analitički metod kojim se na osnovu anketnih podataka i dokumentarne evidencije utvrdjuju uzajamni odnosi izmedju promenljivih (varijabli); (3) Studije slučajeva, koje omogućavaju da se na osnovu intenzivnih i produbljenih istraživanja elemenata komuniciranja ili značajnih izvora poruka - formulišu realne hipoteze za studije koje če uslediti; (4) Terenske eksperimentalne studije, u kojima su sjedinjeni laboratorijska kontrola i realnost konteksta stvarnosti, što omogućava utvrdjivanje odnosa izmedju varijabli, ili saznavanje realne efektivnosti različitih poruka, kanala, sistema ili pristupa komuniciranju; (5) Ех post facto metod, koji uključuje posmatranje postoječe (aktuelne) situacije i traganje za njenim uzrocima u prošlosti na osnovu raspoloživih podataka; (6) Kontrolisani eksperiment, u kojem se komunikacioni postupak uporedjuje u pogledu efektivnosti sa odgovarajučim kontrolnim postupcima - da bi se utvrdile njegove verovatne posledice. Kao što to važi za društvene nauke uopšte, u prikupljanju i analizi podataka dobijenih u kontrolisanim uslovima koriste se odgovarajuće statističke tehnike i metodi. To su, najčešće: upitnici, razgovori (intervjui), projektivni testovi,
177