RTV Teorija i praksa

Na pitanje o smislu i cilju istorije, Makluan ne daje izričit odgovor. Ali se može pretpostaviti da on, ako uopšte o tom razmišlja, vidi smisao Ijudskog razvitka u postizanju one kosmičke svesti gde treba da kulminira treća epoha.

3, KRITIKA MAKLUANOVIH TEZA Kritička rasprava sa Makluanom, koja sledi ovde, obaviće se u prvom redu s obzirom na posledice koje za društvenu aktivnost čoveka proizilaze iz Makluanovih teza. Šta se događa ako se u rešavanju socijalnih, političkih i privrednih problema uzme u obzir Makluanova filozofija medija? Pitanje da li su njegove teze pogrešne ili pravilne, treba da se obradi ne sistematski i ne s obzirom na sve tvrdnje koje je izrekao Makluan. Dovoljno je da se nekoliko teza na kojima počiva cela filozofija, ispitaju da one tačke na kojoj postaje jasno da su neodržive. Počnimo sa psihologijom opažanja koju je razvio Makluan, jer na njoj počiva cela argumentacija. Po Makluanu treba svaki medij posmatrati kao proširenje jednog od naših čula. Za knjigu proizilazi sledeća posledica. Naše čulo vida je istaknuto i izolovano. Ostala čula se pOvlače a pri tom nestaju sposobnosti vezane za ta čula (spontanost, naglašena osečajnost, sposobnost saučešča). Isticanje vizuelnog čini najzad od čoveka bezosečajno, ravnodušno, pojedinačno biče sa naglašenim razumom. Ovoj tvrdnji treba najpre da se suprotstavi pitanje kako knjiga uopšte ističe vizuelno, odnosno stvara čulu vida dominirajuču poziciju. Naravno oči su mi potrebne za čitanje, ali ja ih koristim samo usputno tj. čulo vida angažujem samo sasvim površno. Največi đeo njegovih sposobnosti ostaje neiskoriščen. Kod čitanja oko služi samo za to da mi omogući opažanje jezika. U postupku razumevanja, koji tad počinje, oko uopštc ne učestvuje. Čak je potreban, već prema vrsti i sadržaju jczika, razum, fantazija itd., da bi se shvatilo ono što je ponuđeno za čitanje. Koliko je oko nevažno pri čitanju postajc jasno iz toga što se i prstima može „čitati” kao što to slepi rade. Radi objašnjenja i poređenja ukratko o posmatranju slika. U jcdnom takvom slučaju oko je potpuno angažovano.

99