RTV Teorija i praksa

Razumevanje slikc se oslanja na opažanje okom. Ova okolnost dolazi do izražaja i time što kod opažanja slike oko ne rnožc da se zameni nekim drugim čulom, na primer čulom pipanja. Makluanova tvrdnja, dakle, mora upravo da se obrne. Tamo gde je knjiga u prvom planu, dolazi do slabljenja čula vida. Koje se sposobnosti umesto tog razvijaju, uopšte se ne može reći nezavisno od sadržaja onog što se čita. O Makluanovom zanemarivanju sadržaja kasnije će biti reči. Koje čulo angažuje televizija? Makluan tvrdi kako je televizija auditivni i taktilni medij i kako ona prekida prioritet vizuelnog. To se dokazuje tehnikom televizijske slike i Makluan naročito upučuje na okolnost da je televizijska slika sačinjena od svetlosnih tačaka. Iz tog mozaika svetlosnih tačaka oko tek mora da stvara sliku, a to više ima veze sa dodirivanjem nego sa gledanjem. U ovom objašnjenju je tačno samo to da je opažanje televizijske slike naporno za oko, Bez osnova je zaključak kako se zbog naročite televizijske tehnike uopšte ne angažuje čulo vida nego čulo pipanja. Isto tako su neodrživa Makluanova karakterizovanja Ijudskih čula i sklonosti i nenaklonosti koje iz tog proizilazc. O čulu vida stoji kako je neutralno i kako favorizuje razumno ponašanje, orijentisano na merenje i brojanje. Isticanje čula vida treba da je odgovorno za „praroditeljski greh" ere knjige. Nasuprot tom čulo sluha i čulo pipanja, pozitivno se ocenjuju. Njihovo favorizovanje treba čoveka da opremi sve samim dobrim osobinama. Dalje, treba zamcriti Makluanu što je pitanje počctka istorijc ostalo potpuno otvoreno. Ako je istorija samo rcfleks razvitka medija, onda se postavlja problem odakle potiče prvi mcdij koji pokreće istorijski proces. Čovek se dalje pita, pošto je proces jednom započeo, kako smo mi zapravo zaslužili to da kod električnih medija upravo dospemo do takvih koji će nas nagraditi rajem na zemlji. Sreća kao proizvod slučaja? Ako se Makluanove teorije uzmu obziljno, onda je isto tako moglo i drukčijc da budc. Očito da Makluan poiazi od vulgarno-materijalističkc odnosno vulgarno-biheviorističke slikc o čovcku. O toj slici, ma koliko to bilo poželjno, ne može ovde da se diskutujc. Njegovc teorije

100