RTV Teorija i praksa

1 C.P.Snovv; The two Cultures, Univcrsity Prcss, Cambridgc, 1959.

„tehnološka kultura” ističu još jednu tezu o univerzalnosti i integrativnoj funkciji mass media: da ona integrišu nauku i kulturu, i da se ta integracija ovog puta obavlja uz dominaciju nauke koja asimiluje funkcije kulture, nasuprot klasičnom konceptu po kome je nauka deo kulture u širem smislu. Racionalna organizacija mass media kao i njena tehnička osnova su povod da se termin „naučna kultura” koristi, i često čuje, kao sinonim „tehnološke kulture”. U preovlađujučem uticaju tehnologije i nauke mnogi autori vide najznačajniju promenu u razvoju kulture. Koliko su ovi koncepti teorijski fundirani, postavija se pitanje, kakav je odnos kulture i nauke i tehnologije, koji činioci određuju taj odnos i kakve to posledice ima na funkciju mass media i ostvarivanje prava na kulturu? Kao zastupnik klasičnog, humanističkog koncepta kulture i predstavnik „drugog tabora” u borbi za prioritet između nauke i kulture, Bernard Šo (Bernard Shaw) je, sa njemu svojstvenom ironičnom lucidnošču, definisao ulogu nauke: „Nauka nikad nije u pravu; ona nikad ne reši jedan problem a da ne otvori deset novih”. Godine 1959. K. P.Snou (C.P.Snow) je studijom „Dve kulture” dao podsticaj širokoj diskusiji o odnosu nauka-kultura u savremenom svetu, On zastupa stav da su se dve kulture, „naučna” i „humanistička”, razdvojile i da svaka sledi svoje tokove. Ovaj rascep, koji se sve više produbljuje, nanosi obema štete, jer se njime dezintegriše predstava o svetu i o čoveku. K.P.Snou otuda pledira za njihovu reintegraciju koja bi ponovo uspostavila totalitet čovekovih saznanja i iskustava'.

Nasuprot njemu, H.Markuze smatra da bi u tehno-birokratski organizovanim društvima

76