RTV Teorija i praksa

nehumanim kolonizatorskim ugnjetavanjem” 8 . Za razliku od K.P.Snoua, N.Otienoa, Dž.D. Bernala kao i drugih koji odnos nauka-kultura i tehnologija-kultura posmatraju van društvenog konteksta, Đ.K. Argan taj odnos povezuje sa ovim kontekstom, ali ne ulazi u njegovu analizu. Stjuart Hal (Stuart Hall) i R. Viljems, međutim, analiziraju odnos tehnologija-kultura, posebno mass media-kultura, upravo u vezi sa socijalno-ekonomskim i kulturnim kompleksom. Institut za kulturu univerziteta u Birmingemu, čiji je direktor S. Hal, sproveo je više istraživanja u kojima je učinjen pokušaj da se ovaj odnos, posebno uloga mass media, osvetli iz multidisciplinarnog aspekta. R. Viljems smatra da koncept „tehnološke kulture” i tehnološki determinizam predstavljaju pokušaj isključivanja istorije u smislu konkretnog vremena i konkretne sredine u kojima Ijudi delaju i reaguju, bore se i potvrđuju, sarađuju i ulaze u konflikte. Sve tehnologije su razvijene, piše R. Viljems, da unaprede tada postojeću Ijudsku praksu. Ovaj momenat intencije je fundamentalan, iako nije i jedini. Prvobitna intencija korespondira sa poznatim i željenim prakse posebne društvene grupe, tako da če na širinu i stepen razvoja tehnologije uticati specifične intencije te grupe kao i njihova realna društvena snaga. Ipak, u svakom sledećem stadijumu razvoja, druge društvene grupe će usvajati i razvijati novu tehnologiju, često sa drugačijim ciljevima i efektima. U tom procesu može biti nepredviđene primene i prekvalifikacija prvobitne namere. Tako je eksploziv razvijan po nalogu i uz investicije vladajuće

6 Ор. cit. str. 90-91

82