RTV Teorija i praksa

pažnje, izazvalo je materijalističko Pavlovljevo učenje o višoj nervnoj aktivnosti, kada su predmet naučnog saznanja postale fiziološke osnove ove pojave i kada su bili otkriveni osnovni mehanizmi koncentrisanja i usmerenosti psihičkih procesa. Taj smer je dao opširnu literaturu, u kojoj su sa velikom iscrpnošču opisani različiti aspekti pažnje, njena geneza, vaspitanje i namerno korišćenje u raznovrsnim oblastima čovekove delatnosti - u pedagogiji, u odnosu radnika i mašine, u avijaciji i kosmonautici itd. Zajedno s tim treba konstatovati da se problem pažnje koji se primenjuje u funkcionisanju sredstava masovnih informacija i propagande nameče u daljem istraživanju. Problem pažnje, bez obzira na opširne radove koji su posvećeni njegovim različitim aspektima, u oblasti masovnih informacionih procesa još sadrži psihološke zagonetke poput „pika”, koji je opisao V. Spak, odnosno pažnje onih koji sede pored televizora u trenutku „kada kamera pokriva koncertnu estradu i počinje polako da klizi po redovima gledalaca, hvatajući u krupnom planu čas jednu, čas drugu grupu lica.” 3 Pažnja televizijskih gledalaca prema tim običnim licima zbog delovanja nekih zakonitosti pokazuje se mnogo večom, nego pažnja prema sadržaju koncerta, u kojem učestvuju najtalentovaniji umetnici. Takve zagonetke, koje čekaju objašnjenje pomoču tačnih termina psihološke nauke, postavlja u mnogome svakodnevna praksa masovnih informacionih procesa. Pažnja se razmatra kao najopštije svojstvo psihe, kao aspekt pojava i procesa, koje sačinjavaju osnovni obim psihičke

3 V.Spak, Televizija i mi, M., 1963, str. 53.

101