RTV Teorija i praksa

7 J.Steitzek, Psychologie generale sociale, „Bulletin de Psvchologie”, 1965, vol. 18, N° 19-20, p.1229-1238.

Ijudske psihe da izabere aktivnost u najširem smislu te reči, izvan zavisnosti od toga da li je svesno ili nesvesno ovaj izbor učinjen i kako se on čuva u toku nekog određenog vremenskog razdoblja. Pažnja čoveka koji sedi pred uključenim televizorom usmerena je na opažanje informacije sa ekrana i više ni rta šta. Na sadržaj predavane informacije pažnja može biti usmerena proizvoljno zbog saznavanja važnosti i značaja informacije. Francuzi, koji tradicionalno polažu više na novine nego na radio ili televiziju, u dobijanju svakodnevne porcije novosti izmenili su tu svoju naviku na dan übistva predsednika SAD Kenedija. Prema istraživanju socijalnog psihologa Ž.Stezela 70% Parižana je o tome saznalo pola časa posle übistva u Dalasu. Oko polovina ovog broja novost je dobila putem radija. 7 Drugim rečima, Ijudi su proizvoljno usmerili svoju pažnju na traženje određene informacije, izvršivši izbor iz niza mogućih uobičajenih ili neophodnih aktivnosti: oni su slušali radio u očekivanju vesti, koje su mogle odstraniti ličnu napregnutost nastalu posle prvih, nepotpunih saopštenja. Druga specifična karakteristika čovekove pažnje je njena koncentrisanost koja se izražava produbljivanjem delatnosti kojom se u datom trenutku pojedinac bavi. Može se gledati odličan televizijski program, mešajući kašičicom šečer u čaši čaja, i može se na čaj sasvim zaboraviti buduči da smo zahvačeni sadržajem direktne televizijske reportaže iz kosmosa. Svaka od ove dve različite situacije izražava različite stepene koncentrisanja pažnje. Koncentrisanje psihičke aktivnosti na određene objekte vuče za sobom i

104