RTV Teorija i praksa

8 V.C.Troldahl, Studies of Consumption of Mass Media Content, „JournaJisme Quarterly", v01.42, no 4, p. 596-603.

očigledna savršeno unificirana sposobnost televizije da koncentriše pažnju recipijenata na vidno opažanje informacije - pokretne slike praćene zvukom, rečima ili muzikom. Uticaj televizije objašnjava se pre svega kao veči u poređenju, na primer, sa štampom zbog produbljavanja procesa opažanja informacije. U skladu sa merenjima američkog istraživača V.Troldala, za savremeno razvijenu kapitalističku zemlju sve je više karakteristično da večina njenog stanovništva (u SAD do 88%) prvu informaciju o događajima u svetu dobija ргеко televizije i radija. Novine, filmska hronika i lična komunikacija postepeno postaju, po njegovom mišljenju, pomoćna sredstva. 8 Može se diskutovati sa V. Troldalom u odnosu na njegove konačne zaključke, iako ne podleže sumnji sposobnost televizije da izazove koncentrisanje pažnje na informaciju koja se predaje u takvom stepenu kakav ne može postiči ni jedno drugo sredstvo masovne komunikacije. U karakteristike pažnje treba uvrstiti takođe sposobnosti čovekove psihe da je podeli. Za komunikacione procese ovo ima veliki značaj. Životna praksa lako nas uverava u mogučnost paralelnog voženja automobila, pripremanja hrane sa slušanjem radija, nekakvog manje složenog rada koji se sastoji iz direktnih operacija (na primer pletenje, sa gledanjem televizijskog programa). Ipak se koncentracija pažnje na sadržaj informacije pokazuje kao zavisna od stepena usredsređenja na drugu delatnost. Pešak koji pretrčava put ispred automobila, kipuće mleko koje se preliva na vatri ili nepredviđeni čvor na koncu u procesu pletenja naizmenično vuku za

106