RTV Teorija i praksa

10 M.Z.Millikan, The Mast Fundamental Technological Change, „Communication and Change in the Developing Countries", Honolulu, 1967, p.25.

prozorskim oknima privremeno odstranjuje sve ostale nadražaje, jer je njegov intenzitet maksimalan. U masovnim informacionim procesima intenzitet nadražaja izražava se masnim naslovima krupnih slova u prelomu lista, u emocionalnoj leksici, u tempu predaje materijala na radiju i televiziji, njegovom intonativnom i likovnom oformljavanju itd. Intenzitet nadržaja ne može se povečati do beskonačnosti. Posle određenog praga on prestaje da bude faktor nenamerne pažnje: Ijudi se privikavaju visokom stepenu intenziteta i „пе obraćaju” na njega pažnju. Ta pojava je naročito karakteristična za buržoasku štampu, radio i televiziju, čiji službenici neprekidno traže načine za intenziviranje stimulansa za privlačenje pažnje svog auditorijuma, čime često izazivaju njihovu potpunu apatiju. Zvukom razdiručeg ženskog krika posle škripanja vrata koja se polako otvaraju - time je počinjala svoje svakodnevne emisije jedna američka provincijska radio-stanica, a uspela je da zadrži intenzitet pažnje slušalaca samo ograničeno vreme. To isto se dešava i sa kapitalističkom reklamom koja radi održavannja svoje efikasnosti mora neprekidno pronalaziti sve nove i nove načine za intenziviranje pažnje auditorijuma. Zajedno s tim nedovoljan intenzitet koriščenih stimulansa često stvara situaciju potpunog (čak i nesvesnog) ignorisanja ponuđene informacije od strane auditorijuma. Ta pojava se veoma ispituje u praksi delatnosti sredstava informacije i propagande u nizu razvijenih zemalja.' 0 Prevela sa ruskog Milica Zajcev-Darić

114