RTV Teorija i praksa

Džems Haloran

PROBLEMI S KOJIMA SE SUOČAVAMO

(Otvorena izjava direktora Lesterskog Centra za istraživanja masovnih komunikacija o perspektivama)

Masovni medij i masovne komunikacije su stvari od životnog značaja i društvene važnosti a odluke o mediju, koji utiče na život miliona Ijudi,, donose i formulišu oni koji imaju malo znanja o prirodi sredstava komunikacija i koji, nezavisno od njihovih širokih interesa, obično ne misle o kapacitetima, potencijalima ili društvenim posledicama, čak i svojih sopstvenih sistema komunikacija. Politika komunikacija je termin koji se retko upotrebljava u našoj zemlji - možda suviše podseća na centralno planiranje i birokratiju. Politika komunikacija postoji u svakom društvu, mada je često prikrivena i razjedinjena a ne jasno raščlanjena i povezana u celinu. Političke odluke se formulišu u različitim ministarstvima i agencijama. Telegrafska agencijamože da drži važan deo raspodele radio-frekvencija. Radio-mreža može biti u nadležnosti jednog autonomnog državnog organa ili može biti deo ministarstva za informacije i radio-difuziju, koje može biti nadležno i za izdavačku delatnost. Nekad se ovim problemom bavi i Ministarstvo za obrazovanje i kulturu, dok pravna služba može da se bavi problemima zaštite autorskih prava, Ministarstvo nauke i tehnologije, kao i ministarstva koja se bave razvojem trgovine i industrije, odlučuju o opremi - tehničkoj bazi medija. Poslovima medjunarodne razmene vesti i programskog materijala može se baviti Ministarstvo inostranih poslova. Vojne vlasti imaju značajan uticaj na strukturu komunikacija u zemlji zbog složenosti i veličine njihovih potreba u pogledu komunikacija. U isto vreme veliki broj nevladinih ustanova, koje se bave komunikacijama (novinske kuće, filmska preduzeća, izdavači časopisa i produkcija gramofonskih ploča) vode svoju politiku i donose svoje odluke. U nekim zemljama, mada se ovakve odluke mogu donositi u okviru zvanične politike, stvarni uticaj vrše ne-državne komercijalne agencije.

115