RTV Teorija i praksa

Ovo je način na koji se može ilustrovati obim i složenost sistema komunikacija; u isto vreme on pokazuje kakvi su priroda i obim naših odnosa prema centru za ispitivanje masovnih komunikacija. Mi smo zainteresovani za faktorc koji utiču ili usmeravaju srcdstva komunikacija kao i za faktore koji utiču na korišćenje onoga čime raspolažemo, Potrebno je proučavati proizvodnu stranu, industriju sredstava javnih komunikacija, jcr od svega što bi bilo moguče ostvariti ili prikazati, samo neke stvari se proizvode i nude publici a izbor onog što se nudi nije slučajan. Iz ovoga proizilazi da treba proučavati istorijat i razvoj institucija sredstava javnih komunikacija (i njihov odnos prema drugim institucijama, uključujuči i odnos prema državi). Мога se postavljati pitanje o organizaciji, ustrojstvu, vlasništvu, kontroli, srcdstvima, tchnici kao i o uvozu materijala iz drugih zemalja. Treba proučavati stručne vrednosti i svakodnevni rad onih koji su zaposleni u sredstvima komunikacija. Ovaj sveobuhvatni prilaz omogućava da postavimo sredstva komunikacija u okvirc odgovarajućih nacionalnih, političkih i ekonomskih konteksta. Produccntima kao i korisnicima treba postaviti pitanje: „Kojim interesima služe sredstva komunikacija?”. Porcd toga, mi smo zainteresovani za reagovanje publike prcma onima koji joj se obraćaju, za širi pristup javnosti i za stcpen učcšća javnosti u produkciji sredstava komunikacija i u politici. Ovi aspekti utiču na demokratizaciju sredstava komunikacija, što predstavlja jedan od naših širih interesa. Što se tičc koriščenja i uticaja medija, mi znamo da različiti Ijudi različito koriste ono što im se nudi a što zavisi od njihovog društvenog položaja. Na formiranje gledišta i vrednosti utiče čitav niz ekonomskih, pravnih, političkih, profesionalnih i tehničkih okolnosti. Dalje, kako če Ijudi koristiti i kako če na njih uticati ono što se proizvodi takođe če zavisiti od širokog spektra faktora - od škole, društva, okoline i sl. Ukratko, ako želimo da razumemo ulogu koju igraju sredstva komunikacija u našem društvu, moramo proučavati čitav proccs informisanja u odgovarajučem kontekstu. Eto toliko za široku, opštu idcju o problemima s kojima treba da se bavimo i kako bi trebalo da se njima bavimo.

116