RTV Teorija i praksa

kvantitativne konstatacije ali sa relativno površnim aspektima kompleksnog pitanja. Glavni cilj je da to služi odgovarajućoj instituciji. Stvari se menjaju, ali dominacija ove vrste istraživanja u prošlosti ima nekoliko neželjenih posledica. Prvo, dovela je do podcenjivanja moči istraživanja. Kao rezultat toga, oni koji su odgovorni za proizvodnju, i već po svom položaju sumnjaju u karakter samostalnih istraživanja, ojačali su svoje pozicije. Njihova neadekvatna očekivanja od prirode i mogučnosti istraživanja su zadržana i to je - sa svoje strane - uticalo na njihovu politiku finansiranja istraživanja i na pružanje mogućnosti za istraživanja. NOVINARI TVRDE DA IMAJU PRAVO DA PRODRU U SVE OBLASTI DRUŠTVA, ALI ONI NISU SASVIM SPREMNI DA BUDU PROVERAVANI Neki „kreativni” Ijudi smatraju da je njihov rad izvan domašaja istraživanja i napadaju kritička istraživanja zbog neprimenljivosti i zbog toga što su previše udaljena i teoretska. Ovaj stav ne iznenađuje, jer znamo da neki od onih koji su odgovorni za sredstva komunikacija nisu dovoljno upoznati sa potrebama, potencijalom i reakcijama njihove publike. Ovi stavovi, da se ne sarađuje, mogu da stvore probleme, ali mi ne treba da budemo iznenađeni, јег institucije sredstava komunikacija - kao i druge institucije (uključujući univerzitete) - verovatno neće podržati ispitivanja koja mogu dovesti u pitanje njihove osnovne postavke, ili ugroziti njihove utvrđene interese. Drugo, nedostatak teorije doveo je do poremećaja ravnoteže u celokupnom načinu prilaženja istraživanju. O sredstvima masovnih komunikacija se ne misli kao o procesu; proizvodna strana industrije medija ne proučava se dovoljno, pa čak kada se istraživanja i vrše u ovoj oblasti to je obično na relativno niskom nivou. Treče, čak i u onom delu procesa proučavanja komunikacija gde je'dosta vremena, novca i napora uloženo, mi još uvek teško plaćamo zbog načina na koji smo dozvolili da se posao odvija. Nedostaci naših teorija i modela značila su da smo prihvatili vrlo ograničen i sužen prilaz proučavanju upotrebe, uticaja i rezultata sredstava komunikacija. Na primer, „dejstvo”

120