RTV Teorija i praksa

informativne programe, neko za vesterne i detektivske filmove) već u okviru svakog programa reaguje na pojedine aspekte koji su za njega od posebnog značaja. Mi smo ustanovili, na primer, da se dečacima i devojčicama od 11 godina podjednako svideo vestern Teretni voz ali da se devojčicama svideo zbog romantizma, načina posmatranja Ijudskih odnosa, a dečacima zbog akcije, hrabrosti i smelosti. 3. Ako se deci omoguči izbor ona će se opredeliti za poznate Ijubimce pre nego za eksperiment. (U ovome imaju nečeg zajedničkog sa planerima i stvaraocima programa.) Konstatovali smo na primer, da su engleska deca, dok smo imali jedan program BBC, ponekad gledala informativne emisije (jer je jedina druga altemativa bila ugasiti televizor) i često uživala u njima pa su kasnije i sama tražila da ih gledaju. Ovde je televizija imala zadatak da formira ukus. Međutim kada su se pojavila dva programa deca su se prebacivala sa kanala na kanal tražeći svoje stare Ijubimce. To drugim rečima znači da se gledanje vesterna nastavilo kao i ranije, dok se gledanje informativnih programa drastično smanjilo. U takvim se uslovima kristališe ukus. Lakše je prikazivati nove materijale kada postoji samo jedan kanal. Kada postoji više kanala uspeh novog če delimično biti određen atrakcijama koje pružaju drugi kanali. Možda bi bilo dobro, zbog mladih Ijudi, da se postigne neki sporazum između TV kanala pa da se istovremeno prikazuju neki dečji programi tako da kada u neko drugo vreme biraju bilo koji kanal budu prinuđena da gledaju neki program „realnosti” kako se naziva u Šramovom izveštaju. 4. I deca i odrasli ne mogu da znaju šta će im se dopasti dok im se ne pruži prilika da izdvoje među različitim vrstama programa ono što im se dopada. Kada je 1960. godine u Engleskoj naišla epidemija vesterna oni su postali dečji omiljeni program. Na pitanje šta bi želeli da gledaju otprilike jedna četvrtina od ukupnog broja dece tražila je vesterne. Međutim, tri godine pre toga naša ispitivanja su pokazala da su detektivski programi bili najomiljeniji a njih su kasnije deca jedva i pominjala. Kada se jednom neki program uhoda postaje popularniji što se više prikazuje. 5. Deca i mladi Ijudi traže od televizije, kao i od svoje okoline, informacije o svetu u kome žive, naročito o svetu odraslih. Oni hoće đa saznaju šta odrasli misle i šta osečaju, šta rukovodi njihove akcije, kako se ponašaju u različitim

131