RTV Teorija i praksa

okolnostima, kakvi su odnosi između dečaka i devojčica, muža i žene, poslodavca i zaposlenog. I naša i Šramova studija sadrži dovoljno primera i dokazuje da se saznanje posebno stiče kroz dramske programe. Proces učenja nastaje: a) ako dete o nečem nije saznalo od svoje neposredne okoline, svoje porodice, suseda, u školi; b) ako „vreba” takve informadje. Na primer, o prestižu izvesnih zanimanja deca su zaključila gledajuči neke drame. To su bila deca između 13 i 14 godina koja uskoro napuštaju školu a пе deca od 11 godina; i c) ako im se neki stavovi uporno prenose. Interesantno je da je jednu grupu maloletnih devojaka, koju smo proučavali, najviše zanimalo da nauče kako se odrasli ponašaju i šta osečaju. One su došle do zaključka da je život odraslih teži. Ove devojke su rado gledale drame namenjene razonodi odraslih. Naravno u mnogima se govori o problemu međuljudskih pdnosa. U njima se više govorilo o Ijudima koji se bore sa teškočama a manje o onima koji su samouvereni i koji vladaju svojim životom. 6. Iz ovoga proizilazi da, što se razonode mladih tiče, ne treba suviše isticati društvene vrednosti raa koliko se neke od njih osuđivale u samom programu. Kada se dvoumimo da li još jedan vestern ili detektivski program, treba uzeti u obzir sve ono što se daje deci, sve ono što ona gledaju u večernjim časovima i u vremenu predviđenom za njih, Sam program ne mora biti štetan ako se nasilje na najbolji način uguši, a pravda orevlada i oobedi. Оп ipak može biti štetan akn se doda kumulativni uticaj drugih programa i ako im se na jedan ili drugi način prikazuje nasilje i agresija. Kao što Ejsenk (Eysenck) ističe, to je situacija učenja u kojoj se suptilno i u prijatnom ambijentu mladi Ijudi navikavaju da vide nasilje kao nešto obično, svakodnevno, muževno, nešto čime se služe i oni koji krše zakon i oni koji ga štite. Analiza sadržaja američkih i britanskih drama u kojima se govori o policajcima ukazuje na iznenađujuču količinu nepotrebne grubosti i nasilja i kod onih koji štite zakon. 7, lako nikada neče postojati siguran dokaz da su programi koji sadrže nasilje povod za prestupe, moguče je da uznemireni i agresivni mladi čovek, u psihološki presudnom trenutku, bude podstaknut da se identifikuje sa agresorom dok gleda

132