RTV Teorija i praksa

program što je dovoljno da se njegove agresivne namere pretvore u akciju. Važno je ovde imati na umu da pobuda postoji u detetu, a program u najboljem slučaju vrši ulogu obarača. 8. Deca su utoliko više zaplašena onim što vide na televiziji ukoliko je sredina u kojoj se odigrava nasilje sličnija sredini koja ih okružuje. Übistvo počinjeno kuhinjskim nožem više ih uznemirava od übistva mačem u nekom istorijskom ambijentu. Agresija razbesnelog čoveka koji bi mogao da bude njihov otac, učitelj, sused, više ih uznemirava nego agresija koju hladnokrvno počini okoreli kriminalac. Sa ovim prvim postoji mogučnost poistovečivanja dok je ovaj drugi i suviše udaljen da bi se sa njkn identifikovali. Iz istog razloga mnogobrojni pucnji mogu imati manje efekta na gledaoce nego jedan jedini koji je pažljivo uperen, na kome se kamera zaustavlja i pokazuje izraz lica žrtve, posmatrača i napadača. Efekat je postignut ne toliko akcijom koliko isticanjem, ali zadržavanjem dramske radnje na akciji uz pomoć kamere. Nije potrebno prikazati ranjenog čoveka da bi se proizveo efekat ako se na plastičan način prikažu osečanja onih koji su svedoci događaja. Takođe smo konstatovali da napad mačem ili sabljom više uzbuđuje nego pucanj i da je verbalna agresija, naročito ismevanje, u nekim situacijama teža od fizičke agresije. Izgleda da što je veča mogučnost emocionalne identifikacije tj. mogučnost da čovek vidi sebe u ulozi žrtve ili agresora, tim je veća potencijalna uznemirenost. Na ovu identifikaciju podstiče bliskost sredine kao i prikazivanje emocija koje i sam mladi čovek u sebi preživljava npr. strah, gubitak samokontrole, osećanje krivice i srama. Strah i uznemirenost zavise od dečje psihološke potrebe u datom trenutku. Zaokupljeno sopstvenom agresijom, dete se može veoma uznemiriti gledajuči lakrdije јег ga nisu učili da je u igri dozvoljena agresija. 9. Deca ne reaguju obavezno na dobro obrađenu temu autora već na izdvojene epizode koje za njih imaju značenje. Zbog toga nije osnovana pretpostavka da če iz jednog programa u kome je kriminalac kažnjen posle 28 minuta srečnog i pobedničkog postojanja, dete izvuči pouku da se agresija i kriminal ne isplate. Ono isto tako dobro može iz toga da nauči da se hrabri Ijudi cene, da je život težak i da je najbolje biti na

133