RTV Teorija i praksa

vrhu. Upoređujuči efekte ovih pouka, ona zaključna da se agresija ne isplati biva potisnuta u pozadinu. I pojedinačne epizode koje se odnose na lično iskustvo dece mogu biti presudnije nego cela priča, Do ovakvog uverenja došli su istraživači ргеко pitanja koja su postavljali deci o programu koji su upravo videla. Dečji odgovori se retko podudaraju. Svako dete osvetljava neki aspekt koji je u vezi sa njegovim iskustvom. Nemački psiholog Frank (Franck) je izveo genijalan eksperiment koristeči kratki film o gradskom i seoskom mišu od Beatriks Poter (Beatrbc Potter). Ovaj eksperiment je pokazao da deca između 5 i 6 godina nisu razumela celinu priče. Ona su se sećaia samo njima bliskih scena oblačenja i jela. Zaključila su da su miševi prikazani u gro planu verovatno roditelji jer su drugačiji od miševa koje su ranije videli. Ovo ukazuje na potrebu da se preispita efekt gro plana. Odraslija deca su mogla bolje da procene priču ali su tek deca od 10 i 11 godina mogla da shvate poruku i da uvide da životinje prenose pouke koje se odnose na ponašanje čoveka. 10. Televizijski programi podstiču interesovanje ali ono retko dovodi do akcije jer se gubi tokom gledanja sledećeg programa. Ovo ne iznenađuje jer je jedan večernji program tako zamišljen da se postigne kontrast emocija. 11. Inteligentnu decu veoma interesuju sve vrste informacija i brzo im dosade one stereotipne u obliku kviza. Ona traže informaciju pravu i obuhvatnu. U programima čiji je cilj da informišu kako odrasle tako i decu, posebnu pažnju treba obratiti na rečnik. Potrebno je proučiti izbor reči i koristiti one koje su razumljive, јег nepoznate reči dovode gledaoca do zaključka da taj program nije za njega. 12. Do sada izvršena proučavanja ukazuju da interesovanje za pojedine programe više određuje inteligencija deteta nego društvena sredina. Inteligentna deca se opredeljuju za „realne” programe a manje inteligentna za „fantastiku”. Što je lošiji odnos deteta i porodice i njegovih drugova to je verovatnije da če se ono, u težnji da se oslobodi napetosti, zainteresovati za program „fantastike” iako spada u grupu određenog stepena inteligencije. 13. Uticaj televizije zavisi od njenog sadržaja, od sposobnosti i psiholoških potreba deteta kao i od ambijenta u kome se posmatra program (sam, u mraku ili sa porodicom) a iznad

134