RTV Teorija i praksa

svega od altemativa koje se pružaju deci. Detetu koje s teškoćama čita knjige, one ne predstavljaju alternativu. Ono će biti prikovano za televiziju duže nego dete koje lako čita i kome je knjiga uvek dostupna јег ima na raspolaganju biblioteku koja mu pruža više raznolikosti u oblasti njegovog ličnog interesovanja nego televizija. Ovim se objašnjava i činjenica što se inteligentnija deca više odvajaju od televizije nego manje inteligentna. Za ove poslednje televizija je prozor u svet, za one prve to je samo jedan od prozora. 14. Uticaj televizije takođe zavjsi i od stepena urbanizacije određene oblasti. Njen uticaj je veći u seoskim sredinama nego u gradskim, a posebno je velik u nedovoljno razvijenim zemljama. Ako, na primer, Ijudi neke nerazvijene zemlje nisu nikada videli Amerikance, a sada im se daje nerazblažena doza gangsterskih filmova ili vesterna (programi koji se mogu kupovati u velikim količinama i jevtino) oni će bez sumnje izvuči neku pouku o motivacijama i načinu života Amerikanaca pa će biti potrebno mnogo diplomatije i finansijskih sredstava da se takva slika o njima izmeni. Od prevashodnog je značaja, naročito u nedovoljno razvijenim zemljama, da se izboru programa pristupi sa izuzetnom pažnjom baš zbog toga što je uticaj svakog programa veliki u uslovima kada ne postoje drugi izvori informacija koji bi mogli da uspostave ravnotežu. 15. Najzad televizija može da bude od velike koristi jer doprinosi da omladina i odrasli shvate da narodi i narodnosti u okviru iste zajednice imaju drugačija merila, da je njihov način života drugačiji ali isto toliko vredan poštovanja. Ustanovili smo na primer da su deca između 10 i 11 godina koja su gledala televizijske programe, u poređenju sa onima kojima televizija nije bila dostupna, objektivnije i sa manje predrasuda opisivala strance. Ipak, kada su davala stereotipne opise direktno ih je inspirisala televizija. Na primer, Francuzi su veseli jer su oni na televiziji uglavnom šansonje.ri. Nemci su svirepi jer su poistovećeni sa nacistima u TV programima. Mnogo je takvih primera koji ukazuju da je potrebno pažljivo planirati program na internacionalnoj osnovi. Potrebno je znati kako najbolje u jednoj zemlji prikazati način života drugih zemalja. Razvoju tolerantnosti i međunarodnog razumevanja televizija može mnogo da pomogne, naročito kada se obraća mladima, pod uslovom da postoji pažljivo planiranje i istraživanje.

135