RTV Teorija i praksa

upućuju pozdravne poruke, valja reći da je ona sigumo podstaknuta privrženošću ovih socijalnih kategorija radio-programima. Mnogi se penzioneri ni u šetnji ne odvajaju od tranzistorskih prijemnika, a u većini zanatskih radnji radio je skoro neprestano uključen. Pored toga, učešćem u ovim emisijama penzioneri üblažavaju osečaj „prošlih Ijudi”, napuštenih ponekad i od najbližih. Ovim komunikacionim činom kao da prevazilaze granice usamljenosti, komunicirajuči posredstvom radija sa „ptićima” čija su krila ojačala. Učešče službenika u emisijama Želja... može se objasniti delom njihovim socijalnim položajem i poreklom kao kod več analizirane kategorije gradskog stanovništva potekle sa sela. Naime, među službenicima postoji još uvek brojna kategorija onih koji su u poratnom periodu kratkim kursevima osposobljavani za administrativne poslove. Njihovi duhovni horizonti nisu međutim bitno razmaknuti. Otuda i kod njih slične kulturne potrebe, ukusi i uzori kao kod dominantne kategorije u emisijama Želja... - radnika i seljaka. Što se tiče ostalih kategorija slušalaca njihovo je učešće skoro zanemarljivo, a intelektualaca praktično i nema. To daje povoda da se zaključi kako interes za komunikacionim činom u emisijama Želja... opada sa obrazovanjem. Osnovni podsticaji dolaze iz socijalno-psihološkog i kulturnog položaja pojedinih kategorija slušalaca, koji je ambivalentan, izložen jakim uticajima za izmenom, ugrožen u svojoj osnovi. Ovaj komunikacioni čin je za njegove aktere pre svega funkcionalan, pa tek onda estetički 4 . On im služi da se predstave, da izađu iz anonimnosti sveta stvari, ali i da očuvaju i

4 82% ispitanika istraživanja u radio-Boru opredeljivalo se za muzičko-tonsku ilustraciju pozdrava ili čestitke, s obzirom na sadržinsku prikladnost socijalnom činu koji je osnova i povod za upućivanje poruke. Traži se ponekad i da se muzika prethodno čuje.

145