RTV Teorija i praksa

ojačaju ugrožene socijalne veze, potvrde pripadnost grupi i užoj zajednici. Služeči se gotovim modelima tvorevina masovne kulture, koje su njihova „slika i prilika”, oni ujedno izražavaju svoja osečanja, životna stremljenja i razočarenja, svoj duhovni svet i muzički ukus. FUNKCIJA I SOCIJALNI EFEKTI EMITOVANJA POZDRAVNIH PORUKA SLUŠALACA POSREDSTVOM RADIJA Na prvi pogled socijalna funkcija ovog čina kao da se i za naručioca i za primaoca poruke iscrpljuje u javno deklarisanoj nameni, da neko nekome nešto javno poruči iz privatne sfere zbivanja. Prethodna analiza, međutim, upučuje na dublju socijalnu zasnovanost ovog čina i njegovu funkcionalnost. Pri tome treba imati na umu da se ostvarenje ove komunikacije vezuje po pravilu za značajne događaje iz života pojedinaca i grupa. Najčešči povod slušaocima radio-Bora da upute poruku bio je rođendan, 38%, zatim sklapanje braka 15%, rastanak (odlazak u JNA, inostranstvo, drugi kraj) 13%, obeležavanje nekog uspeha, 9% itd. Sve su to značajni događaji za očuvanje unutrašnje kohezije grupe i zajednice, čije je obeležavanje, a time i skrivena socijalna funkcija, u novim uslovima života prilično ugrožena. Javno upučujuči poruku, naručilac potencira značaj određenog socijalnog čina, saopštava to i drugima ali predstavlja i sebe i primaoca, njihovu socijalnu vezu. Izborom određene muzičke ilustracije, koju najčešće funkcionalno podređuje privatno intimističkoj usmerenosti poruke, on se

146