RTV Teorija i praksa

detektivski. Naučnici sraatraju da su deca, kod kojih TV povećava agresivnost, već рге gledanja bila agresivna. Dete ne mora da izmeni ponašanje po uzoru na TV program sa kojim se identifikovalo i identifikacija ne mora da se zasniva na slićnosti nego na želji da podražava. Program koji prikazuje kompleksnu stvarnost izaziva identifikaciju po slićnosti, a onaj u maniru crno-belo identifikaciju po želji. Pošto se istraživanja ne protežu na duži period, ne zna se kakav je krajnji ishod uticaja TV prograraa. Mnoga skandinavska istraživanja pokazuju da su deca svih uzrasta učila od TV programa. U procesu ućenja od znaćaja su forma i sklop emisije. Fakta za ućenje treba đavati u ozbiljnim situacijaraa. Najviše nauće ona deca koja imaju najveće predznanje i čiji roditelji sa njima diskutuju o programu Ispitivanja su dokazala da su deca od 8 đo 12 godina uz pomoć TV proširila svoj rečnik. Dalje je ispitivan uticaj TV na veštinu crtanja, poznavanje geografije, politike itd. i to je bilo vezano za određeni uzrast. Deca svih uzrasta dosta nauće od TV. Najpre ono što odgovara njihovom iskustvu a onda, ргеко informativnih i zabavnih emisija, TV im prenosi znanja 0 spoljnjem svetu. TV đaje sliku ne samo društva nego doprinosi i ućvršćenju pogleda, vrednosti i osećanja dece, time što selektivno obrađuje stvarnost TV usput tu stvarnost i stilizuje, pa se može postaviti pitanje da li TV ne utiće na socijalizovanje normi i vrednosti. Urlih Zakser ISTRAŽIVANJA NA NEMAČKOM JEZIČKOM PODRUČJU O TEMI TV 1 PROCESI SOCIJALIZACIJE U PORODICI Ovo ispitivanje obuhvata SR Nemaćku, Austriju i Švajcarsku. Referent je

izvršio odbir radova i sažeo temu na tri podnaslova: 1. Kriterij u ocenjivanju Socijalizacija je razlićito shvatana u istraživanjima na nemačkom jeziku. To su vršile razne ustanove raznim metodama, a primenjivani su razni postupci. Uzeti su u obzir samo radovi koji odgovaraju metodološkom standardu empirijskog istraživanja. Drugi elimtnatorni osnov je marksistički postupak (nisu prihvaćeni) Treći: pedagoško-naućni radovi koji se bave didaktićki optimalnim angažovanjem medija. 2. Osnovi istraživanja Autor razlikuje tri vrste pristupa istraživanju: -ispitivanje uticaja u užem smislu, rađeno na univerzitetima, gde su se i bavili postkomunikativnom fazom. Ispitivan je kognitivni, emotivni i socijalni uticaj medija na decu i omladinu. -ispitivanje uticaja TV na stil življenja, usmereno na pretkomunikativnu i komunikativnu fazu. -kombinacija prva dva. 3. Glavni rezultati Nemaćka iskustva su mala, o vremenskoj trajnosti nalaza jedva da može da se govori. TV je na drugom mestu dećjih aktivnosti u slobodno vreme i svrstava se u važne faktore socijalizacije. U kom pravcu utiće na porodični život ne može se jasno definisati na osnovu ovih ispitivanja. Posle serije Ulica Sezam utvrđeno je da su deca u konfliktu sa roditeljima bila sklona da prihvate stav roditelja. U oblasti socijalnih, emotivnih i saznajnih efekata postojeći nalazi ne mogu da se generalizuju.

64