RTV Teorija i praksa

kontinentima i što kroz minijaturnu kutiju tranzistora može da zaviri u kosmos! Neprocenjiva je i revolucionarna uloga radija u razbijanju prostomih granica, pogotovu ako se ostvaruje s ciljem da se podstiču i ohrabruju stvaralački oblici koji predstavljaju kulturnu baštinu i oplemenjuju Ijudska iskustva. Dragocena je i progresivna, sasvim jednostavna, lako shvatljiva reč prožeta humanizmom, koji treba da bude uvek prisutan i u zabavi radnog čoveka. Pored zabavnog veoma je važan i obrazovni aspekt magazinske emisije koji treba da omogučava veća razumevaja među različitim generacijama, a da i ne govorimo o vaspitnim ulogama sa određenom specifičnom političkom težinom. Sve tri osnovne orijentacije - obrazovna, zabavna i informativna, koje se prepliću, moraju uvek da budu modemo oblikovane. Uzmimo za primer Fonoplov, dokumentarni radio-film Prvog programa Radio-Beograda u čijim se okvirima i najstrašnije stranice istorije čovečanstva - dmgi svetski rat uklapaju uspešno u rekreativni program Vreme sporta i razonode. Dakle, i najozbiljnije teme i problerni mogu se tretirati i na radiofonskiji, atraktivniji način nego što mi obično činimo. Opravdanja može biti samo donekle i to ako zanatski nismo dovoljno vešti da napravimo za slušaoce prihvatljivu mešavinu zabave i informacije. I o najtežim problemima i najozbiljnijim pitanjima može se preko radija govoriti pitko, sa Ijudskom toplinom, narodski jednostavno i lako - dakle, prijemčivo. Na kakvu situaciju nailazi radio-program poslat u etar za vreme vikenda? Dokolica omogućava da se sluša radio, da se Ijudi informišu i razonode, da sanjare, jednom rečju da se opuste. Tada im se pruža mogučnost za intenzivno povećavanje obaveštenosti. Isto tako, imaju priliku da se razonode uz program koji je stvaralački ambiciozan. Dvostruko povećanje broja potpuno slobodnih časova u toku sedam dana - sa 24 časa na 48 slobodnih časova (subota i nedelja - za razliku od ranije - samo nedelja), stvorilo je Ijudima određeni višak slobodnog vremena. Prilika je da ga radio kao medij više ispuni, više osmisli, da pomogne korisnicima radio-programa. Ovu šansu televizija koristi sve više, stavljanjem na program emisija baš magazinskog tipa. Radio isto kao televizija utiče na stanje duha, deluje na svest i emocije, oblikuje ukus i kriterijume. Slušaoci svesno i nesvesno osećaju potrebu đa pronađu smisao slobodnog vremena, kako ono ne bi postalo