RTV Teorija i praksa

Na jednom od svojih predavanja studentima beogradskog Fakulteta dramskih umetnosti, marta 1977, profesor Filip Motram (Philip Mottram) sa Međunarodne filmske škole u Londonu (London International Film School) izneo je i jedan izuzetno interesantan primer, doduše u jednom drugom kontekstu. Pri radu snimatelj irealno doživljava situaciju u tom izuzetno interesantnom primeru na čijoj čemo se analizi zadržati, jer sadrži sve bitne elemente i pretpostavke za ilustraciju ove materije. Tu je u prvom redu događaj, zatim neposredni kontakt sa događajem i, konačno, rad na prenošenju tog događaja. Evo tog primera. U poznatim događajima u Čileu, filmski snimatelj se nalazio u središtu nemira i beležio kamerom šta se zbiva. Odjednom u kadar mu je odnekud ušao tenk. Sa njega su poskakali vojnici. Oficir, koji je išac ispred njih, primetio je snimatelja i u pravcu njega podigao svoj revolver. Snimatelj )e zurnirao na revolver sugerišuči da i on puca [ na oficira. Oficir je pucao. Snimatelj izvlači zum i proširuje scenu. Kamera se malo zaljiiljala - znači bio je pogođen, ali 1 proširio je scenu da se vidi sudelovanje i ) ostalih vojnika. Jedan vojnik je uperio i mitraljez na snimatelja... Snimatelj je opet ' zumirao. Kada je ispaljen rafal u njegovoU pravcu, zum je opet izvučen na široko, ali ž sada je snimatelj več smrtno pogođen i ; kamera se podiže prema nebu i pada zajedno sa hrabrim hroničarem... Sve je 3 ostalo na traci i to je svojevrsni dokument s autentičnog događaja.

103