RTV Teorija i praksa

Vasilije Popovič

DRAMATURGIJA „MIRNODOPSKOG ŽIVOTA”

Takozvana porodična tematika čini okosnicu izbora televizijske drame za Antologiju TV drame, tom 4. Ovom tematikom ona dostiže - kao što je bio slučaj u svim prethodnim oblicima drame, od grčke pa do velikih građanskih drama - svoju zrelost i postaje „savremena”. U isto vreme, to je najbolji dokaz da dramska literatura, više čak no bilo koji književni rod, prati bitna društvena kretanja i promene. Takođe: da u njoj nalaze najsažetiji izraz moralne i misaone dileme trenutka. Logika dramskih mena je skoro podudarna sa menama društvenih preobražaja. Pošto smo imali ratnu dramu, zatim poratnu, izbili smo bili na jedan širok prostor dramatičnog lomljenja starog i izrastanja novog u svim strukturama i na svim planovima društvenog života. U ovom periodu dramaturgija je tematski bila najšarolikija, ponekad zgusnuta, najčešće rasplinuta. Ima se utisak da smo prebrodili to vreme - prelazno vreme i vreme oštrog ispoljavanja agresivnosti odnosno usamljenosti - u kome se počesto gubila ili zaturala misao i tanano osečanje, kao i idilični oblici Ijubavi. Pošto smo to vreme prebrodili, stdgli smo u tzv. mirnodopske dane. (Izraz stari, starinski, ali sa svojim čvrstim i konstantnim značenjem.) Ovo je period u kome možemo staviti znak jednakosti između mirnodopskog i savremenog. Dok se pre savremeno uvek tražilo, sada se neposredno izražava. Drugim rečima: žuđena savremena drama, o kojoj je toliko reči bilo izgovoreno u nas u toku poslednjih 30 godina, i koja je uvek kasnila po 10 i više godina za događajima, dočekala je trenutak da se izrazi, takoreći, u istom času kada se i zbiva, Taj trenutak se zove „mirnodopski period našeg života”. Prividno, pojam savremenog ovde je sužen; čak sveden na pojam mirnodopskog. U stvari, on je jedan prateći pojam svakog vremena i svakog perioda. S druge strane, drama po svojoj prirodi mora da bude savremena. No, kako kod nas,

106