RTV Teorija i praksa

Ali sa oporavkom i bogaćenjem društva javljaju se i razlike. Razlike između onih koji su u početku bili zajedno, aii i razlike unutar određenih sredina ili porodica, najzad i različitosti između starijih i mlađih. Ciklični krug od 20 - 30 godina posle prethodnog - ponovo se formira. lako vaspitani na najboljim tradicijama, i usvojivši ih, mladi traže nove oblike življenja i ispoljavanja. Mladi se pre svega otvaraju mnogo više prema celom svetu, u večini zreii da ocene šta od tog sveta treba prihvatiti i usvojiti i šta mu se može ponuditi i dati. Ali mladi osvajaju pre svega prostore svoje sopstvene zemlje. Oni su spremni da ponovo revolucionišu odnose tamo gde su se ovi zaparložili. Oni daleko manje pate od malograđanskog nadmetanja u standardu i društvu. Oni se ne stide nikakvog posla, za njih više nisu toliko važne veštački uspostavljene granice između udaljenih delatnosti ili titula. Njihova intima je punija i njihova Ijubav slobodnija. Oni ponovo otkrivaju kategorije časnosti i poštenja, tamo gde su one zamagljene tokom vremena i burnog raznolikog razvoja. I najzad, sve je za njih - jednostavnije. Roditelji im se čine počesto konzervativnim ili prevaziđenim. Oni više znaju itd. U ovim razlikama najčešće izbijaju i porodični konflikti unutar same porodice - tzv. generacijski konflikti, zasnovani, kao što smo rekli, na razlici navika, ponašanja i shvatanja. U stvari, to su najčešče nerazumevanja koja završavaju bez tragičnih raspleta. U takvim situacijama ishod je - razlaz, razdvajanje. Naravno, od ove sheme, od ovog opšteg pravila, postoje bezbrojni izuzeci, gde su često stvari upravo obrnute, i ovi konflikti su, u stvari, najzanimljiviji sa stanovišta fabule. U ukupnosti tih neminovnih, istorijskih konflikata, i tih iznimnih, neočekivanih sudara, možemo sagledati potpunost savremene dramske situacije. HUMANIZAM „MIRNODOPSKOG ŽIVOTA” Problem humanizma je univerzalan. Pošto smo prošli kroz njegove sužene aspekte, postepeno smo ga proširili i danas ga shvatamo integralnije nego u prethodnom, „strožem” vremenu, (Pojam humanizma se takođe može dogmatizovati. Humanizam takođe može imati sektaške vidove; u svakom slucaju - sužene.) Potpuni humanizam, međutim, značio bi shvatanje svega Ijudskog, svakog Ijudskog postupka, a mi smo objektivno - još veoma udaljeni od toga. Ali se shvatanje

109