RTV Teorija i praksa

3 ežisera Kloda Santelija (Claude Santelli): „Tako je, piše on, 5 fubijena ona čuvena .dramatičnost’, najbolje i najgore u titvarima, koje mi neprekidno treba ponovo da otkrivamo. iStoga, znamo samo za serije. Serija je obezbeđena sondaža. ITo im se dopalo, dakle, to će se dopadati’ (...) Ispituje se mišljenje publike kao neki bolestan organ. Odlučuje se o cnme šta puuiika voli i manipuliše se njom. To više nije j«ublika, to je Pavlovljevo eksperimentalno pseto, to je -lapumpana lutka.” Klod Santeli dodaje; ,Ja se ne bih bacao siamenom na naše direktore. Ko bi želeo da bude na njihovom mestu? Kako se može zahtevati da se jeđan program koncipira, ooli i poboljšava, a da svakog jutra bude podvrgnut novim oondažama publike; i da se uz sve to oseća stalna prisutnost oobotnice publiciteta koja steže svakog dana svoje pipke? tTogram, to je angažovanje, rizik i svakodnevna invencija, oontinuirano istraživanje, nezavisnost, odgovornost”. /«va „beznačajna televizija”, kako su je prozvali TV režiseri, staziva različite reakcije kod odgovornih lica TF 1 i Antenne . ~Ova reforma unela je više gipkosti i efikasnosti” pjavljuje Žan Kaznev (Jean Cazeneuve), predsednik TF 15,l 5 , " „Übuduče, upravljačemo jednim instrumentom koji je mnogo Bianje glomazan od O.R.T.F-a. Znamo gde su odgovornosti, a • je jedan od elemenata uspeha”. Kaznev precizira da je rrogram „sada u znaku obnove, optimizma i mladosti” 7 . Na bdnoj konferenciji za štampu, u junu 1976. godine, Kaznev dkođe potvrđuje svoju dobru volju da ohrabri „kreativnost” i jsporava optužbe prema kojima je kreativnost sputana cpitivanjem auditorijuma. ~Da bismo podigli nivo ukusa fublike, treba ga prethodno uoznati” - kaže on - ~jer jedna misija iz kulture ima uticaja samo na one koji je gledaju, i seđu njima na one kod kojih izaziva interesovanje. U meri u jojoj te,evizija ima misiju da „zadovolji publiku podižuči nivo aenih želja”. Kaznev smatra da je sondaža auditorijuma . ; iigurno sredstvb, pritom ne tako strogo u proceni kvaiiteta, i O'Og toga ne treba više da se smatra kao „zločin protiv oeatora”. 8 Međutim, Elijan Viktor (Eliane Victor), programski vvetnik TF 1, priznaje da je televizija postala rentabilna: ~Od rinutka kada su uvedene reklame i konkurencija, auditorijum

".Santelli La pente qui mene au vide ~Le Figaro” od 28.5.1976. I.Tćlč 7 Jours" od 18.10.1975.

'Telerama” od 11.2.1976.

129