RTV Teorija i praksa

je dobio kapitalnu važnost” 9 . Isti se prizvuk oseća ina Antenne 2 koji je dobio najnižu ocenu od Komisije za procenu kvaliteta. Marsel Žilijen (Marcel Jullian) kaže 10 : „Istraživanje auditorijuma po svaku cenu, štetno je (...). Televiziju treba zaštiti od isključivog uticaja auditorijuma, preopterečenog reklamom, a programe od reklame. Apsolutno treba odbaciti ideju da je indikator auditorijuma ključ programa... Primoran sam da poštujem jedno vulgarno pravilo koje glasi: ako mu se ne potčinim, bivam kažnjen, imao bih bar milijardu manje. Međutim, ako se pridržavamo ovoga pravila u igri, übija se televizijska kreacija”. Bilo kako bilo, problem stvaralaštva u novoj televiziji postoji. Komisija za procenu kvaliteta podvukla je njegovo postojanje upravo kad je „krunisala” program F 3, jedinog kanala čiji izvori prihoda ne potiču od reklame. Predsednik republike, posle razgovora sa TV režiserom Žan-Kristof Avertijem (Jean-Christophe Averty) i sam priznaje postojanje tzv. „crne tačke”, stvorene novim sistemom: „Što se tiče kvaliteta programa” izjavio je on na jednoj konferenciji za radio-televizijsku štampu, u pprilu 1976. godine" - „prisustvovali smo u stvari izvesnom broju fenomena, a naročito smanjenju aktivnog kreativnog rada na televiziji. Isto tako prisustvujemo, izgleda mi, znatnom povećanju uvoza strane produkcije. Smatram da treba ponovo insistirati na večoj brizi za poboljšanje kvaliteta programa i kreativnosti (...) Zatražiću od vlade da prouči mogučnost uvođenja u pravilnike dispozicija koje imaju za cilj poboljšanje kvaliteta TV programa.” Predsednik Žiskar Desten predložio je „da se uvedu u program, kao obavezni, nekoliko časova nedeljno - prostor za kreativne TV emisije” i da ~to bude učinjeno tako da se ograniči mogućnost da isti kreatori proizvode veliki broj emisija” i, najzad, ~da se uvedu dispozicije koje obavezuju na to da se pravljenje emisija poveri mladim kreatorima”. Kako da doprinesemo poboljšanju postojeće situacije? Vrhovni savet dao je niz predloga. Na primer: formirati od prihoda reklame i pretplate jedinstvenu „masu” budžeta, koja

8 ~Le Monde” od 25.6.1976. “ „France Soir” od 18.4.1976. 10 ~T616 7 Jours” od 11.10.1975. " „France-soir” od 18.4.1976.

130