RTV Teorija i praksa

će se u celini deliti prema kriterijumu kvaliteta, značajne večine auditorijuma; ponovo proceniti visinu pretplate kako bi se zajednicama osiguralo progresivno učešče u njihovim prihodima; utvrditi merila kvote kako bi se izbegla „opterečenost programa istim licima i otkriti i ukloniti svaku dvosmislenost koja je rezultat postojeće konfuzije: prddukcija - difuzija”, predzirajuči šta se podrazumeva pod „unaprediti kreativnost”; izraditi principe i pravila primene i uklopiti ih u pravilnike, u borbi protiv „privilegija”; sprovesti zakonom predviđene sankcije radi suzbijanja korupcije u ovom slučaju poistovečuje se sa deliktom korupcije funkcionera; podsticati originalnu televizijsku kreaciju i ostaviti dovoljno prostora za nove kreatore... Da li su ove mere dovoljne da se reše problemi televizijske kreacije i kvaliteta programa? Neki u to sumnjaju. Tako prema Žan-Pjer Diboa-Dime, javna služba postaje sve više mit. „Indikatori kvaliteta' 2 , koji treba da nadomeste indikatore kvantiteta, isuviše su slabi da bi preuzeli tu ulogu” - piše on „možda bi je, pravilnicima predviđena reforma, spasla kreativne praznine u programu. Progres bi bio izvestan. Međutim, nisu samo u pitanju ,blokovi časova’, već je u pitanju sam sistem - sistem koji pretpostavlja novac duhu, kvantitet kvalitetu, indikatore kreadji, trgovinu javnoj službi, potrošnju komunikaciji (...). Pravilnici govore o televiziji kao o ,smeloj i kreativnoj’. No, od takve televizije smo daleko.” Najzad, o kakvoj se to „kreaciji” u stvari radi? O onoj o kojoj je Žan Kaznev govorio za vreme jedne konferencije za štampu, posvečenoj temi ~TF 1 i kreacija” 13 . ~U najširem i istovremeno najrigoroznijem smislu reči, pod kreacijom se podrazumevaju emisije koje su specijalno izrađene za potrebe programa i koje karakteriše originalnost u odnosu na več emitovane emisije...” Ili je, možda, bolja definicija Kloda Santelija (Claude Santelli): „Televizija, kao što je neko od nas rekao, to je čovek koji govori čoveku” 14 . Ili definicija novinara Filip Obera (Philippe Aubert), koji piše 15 : „Kreacija, to su emisije koje su jedan čovek ili jedna ekipa želeli, zamislili i koje mogu da

12 „Tčlčrama” od 5.5.1976. 13 ~La Croix” od 25.6.1976. 14 La pente qui mene au vide, ~Le Figaro” od 28.5.1976. 16 „Le quotidien de Paris” od 24.6.1976.

131