RTV Teorija i praksa

poslovnih krugova da se do maksimuma iskoristi ekonomsko-propagandni potencijal televizijskog medija. Ovaj televizijski sistem se u celosti izdržava od prodaje vremena emitovanja za reklamne poruke. U težnji za što večim profitima, jedno vreme je pretila opasnost da reklamne poruke svojim brojem i učestanošču ometu sve ostale emisije na kanalu ITV. Zbog toga je prilikom obnavljanja Dozvole za rad ITV u Parlamentu određeno koliko i u kakvim intervalima se reklamni program može emitovati u toku dana. O ideološkoj boji programa britanske televizije lako je suditi prema klasno-političkoj prirodi političkog sistema zemlje. Nema sumnje da se društveni „status quo” veoma dobro podupire elektronskim medijima. Međutim, i radio i televizija primenjeni su u otvorenim političkim kampanjama relativno kasno. Prednosti i moč političke propagande najotvorenijeg tipa najočiglednije je demonstrirao radio tokom rata. Posle rata postojao je stav da je nedopustivo ukljtfčivanje televizije u predizborne političke kampanje. Smatralo se da višepartijskpm političkom sistemu najviše odgovara partijski „nepristrasna” televizija. Postepeno, a do nacionalnih izbora 1960. godine, potpuno je pobedilo mišljenje da televizija treba da izveštava o predizbornoj političkoj kampanji, o ispitivanjima javnog mnenja i drugim predizbornim aktivnostima partija. Danas, pored izveštavanja koje mora da bude „izbalansirano”, najvažnijim političkim partijama stavljaju se na raspolaganje sva tri televizijska kanala istovremeno radi emitovanja predizbornih poruka. 4 Partije koje ne pripadaju „vodečoj trojci” mogu eventualno da se pojave ili na regionalnoj mreži, ili se neće na ovaj način obratiti javnosti pre izbora. Pravo korišćenja televizije stiče se tek po kandidovanju 50 kandidata : za poslanička mesta u Parlamentu. Na televiziji se vreme ne može zakupiti za emitovanje poruka političke sadržine, Isti princip simultanog raspolaganja svim televizijskim kanalima primenjuje se ako premijer ili ministri žele da se obrate naciji važnim povodom. Međutim, da bi televizija bila u potpunosti partijski „izbalansirana”, isto vreme i istu dužinu emisije automatski dobija premijer ili „ministri u senci” iz opozicije da bi javno odgovorili na poruke partije na vlasti.

4 Na parlamentarnim izborima 1974 godino broj emisija jc bio: Laburisti 5, Konzervativci 5 i Liberali 3

140