RTV Teorija i praksa

Ova naša klasifikacija variabla u četiri kategorije pretpostavlja osnovu za empirijsku verifikaciju teorijski opredeljenog koncepta ekonomske propagande (iako sve definicije propagande koje studija obuhvata ne bismo mogli bez rezerve nazvati teorijskim). Polazna hipoteza u tom istraživanju zadire u poziciju „testnih grupa” u komunikacionom procesu: hipotetički, definisanje (ili razumevanje osnovnih funkcija) ekonomske propagande zavisi od pozicije testne grupe ili pojedinca u komunikacionom procesu. Rezultati koji proizilaze iz ovakvog istraživanja imaju ograničenu validnost, pošto su sve testne grupe izabrane unutar jednog globalnog društvenog sistema. Prema poziciji u komunikacionom procesu, odnosno u procesu ekonomsko-propagandne delatnosti izabrane su tri tipične grupe, i to: 1. grupa propagandista iz OUR-a, 2. grupa delegata u skupštinskim telima masovnih medija, 3. grupa recipijenata EP poruka. Izabranim testnim grupama ponuđena je 21 karakteristika ekonomske propagande (iz sve četiri pomenute grupe varijabla). Respondenti su ih vrednovali (sa) ocenama od jedan do pet, prema a) njihovom shvatanju koliko su pojedine karakteristike stvarno prisutne u sadašnjoj ekonomskoj propagandi, i b) prema željenoj prisutnosti pojedinačne karakteristike u „idealnoj” (budućoj) propagandi. Pomoću faktorizacije ovako dobijenih podataka (faktorizacija je vršena za svaku seriju ocena svake testne grupe posebno) dobijen je odgovor na pitanje o dominantnoj funkciji (ili dominantnim funkcijama) ekonomske propagande.

158