RTV Teorija i praksa

moraju da omoguče otvorenu, obostranu izmenu informacija i međusoban uticaj. Smatramo, međutim, da su EP programi na XV jednostrano komuniciranje između privrede i potrošača. Mogučnosti povratnog toka informisanja od potrošača prema privredi preko ovog kanala su minimalne. Umesto toga često dolazi do jednostranog „obrađivanja” publike, odnosno potrošača. Otuda proističe utisak da preko EP na televiziji privreda vrši pritisak i na medij i na publiku i da je taj deo televizijskog programa moguče zloupotrebiti za manipulisanje. S druge strane, svedoci samo nedovoljne, odnosno jednostrane povezanosti EP službi sa EP odelenjima u OUR. Za sada preovladavaju komercialni odnosi, a nedostaju celovita, zajednička politika, ciljevi i akcija. Umesto saradnje na tom planu, ponekad izbiju čak i antagonizmi. 8 Naša anketa u 663 OUR širom Jugoslavije pokazala je rasprostranjeno mišljenje EP propagandista iz privrede da je na TV suviše reklame, na radiju EP je zastupljena baš u pravoj meri dok je štampa zabeležila najmanji broj prigovora da publikuje suviše oglasa. U Sloveniji i u Hrvatskoj se najmanje anketiranih izjašnjava da je EP na televiziji premalo. Takvo mišljenje javlja se češče u anketiranim radnim organizacijama u Makedoniji, Vojvodini i Srbiji. Preko kojih sredstava informisanja anketirane radne organizacije najviše propagiraju svoje proizvode? Gledano pojedinačno po medijima, radne organizacije najviše oglašavaju na radiju; sledi televizija, a zatim dnevna štampa. Ako se, međutim, uzme u obzir ostala štampa (nedeljni,

8 Tako su, na primer, dva uzastopna savetovanja EP propagandista iz privrede i TV EP redakcija (Dubrovnik 75,76) pokazala da neki propagandisti iz OUR gledaju u TV monopolsku ustanovu, koja u pružanju skupih usluga drži „makaze i platno”, ali koju oni zbog snage medija ne mogu mimoiči. 165