RTV Teorija i praksa

televizijski gledalac, odnosno potrošač, bila manipulisana. (»Pepsi osvežava, Pepsi nagrađuje!« ili »Nakon pjetla crvenog, plavi pjeto mu je par«.) Čudno je zašto imamo tako malo crtanih reklama na televiziji. Ne bi se moglo reči da kod nas ne postoji jaka tradicija u crtanom filmu uopšte. Ipak, kada se pojavi crtana reklama ona ume da bude duhovita. Među takve spada za sardine „Eva” (i ona stara varijanta i sada nova). Čudno je kako u svim televizijskim reklamama ima malo humora i duha. I to je verovatno dokaz više koliko su svi podložni ukručenosti idealne slike idealnog sveta sa idealnim junacima, pa se poručilac reklame plaši da je bilo čim naruši. U reklamama naše televizije koriste se sve mogučne ostale forme. Preporuka se »odglumi« do kraja s tim što ličnost, koja preporučuje robu, sama u svojoj kratkoj numeri i govori. Još češča, a za moj ukus i prikladnija forma, jeste kada učesnici samo »odigraju« reklamnu numeru ali sami ne govore, dok reklamni tekst čita »off« spiker. Po pravilu ta vrsta reklame deluje najodmerenije, najsmirenije, najozbiljnije i najubedljivije. Niti je lažno-euforično angažovana, niti je neprijatno otuđena. Ona ima nečeg od dostojanstva preporuke sa uverenjem u ono što se zastupa, i što prirodno prenosi na gledaoca utisak, koji u njemu zatim pobuđuje poverenje u reklamirani proizvod. Reklama za »Union extra alat« je kratka jezgrovita direktna. I sa još jednim novim, retkim, a dragocenim svojstvom - ona pobuđuje radoznalost. To je zasluga i režije koja zanimljivo gradira, odnosno dozira sadržaj. U krupnom planu pojave se ruke

182