RTV Teorija i praksa

Ali isto toliko, i više, i pre svega reč je ovde o kreativnoj intervenciji režisera koji je i sam pisac. ANDREJ MITROVIĆ, prof.Filozofskog fakulteta: I u ovom slučaju, bez obzira koliko mnogo slojeva ima drama koju smo slušali, mi smo pred sobom imali istovremeno i jednu umetničku interpretaciju vremena i to vremena u kome mi živimo, bez obzira što priča koja sigumo postoji i povod koji takođe postoji pripada nekim decenijama koje su već protekle, ali to je epoha koju mi živimo. U tom smislu, naravno da je zanimljivo posmatrati više stvari, a ne samo fašizam. Za mene, ako bi mi se to dozvolilo, pre svega je interesantno ovde tumačenje celoga vremena. Ne znam da li su autori imali tu želju, ali su oni - tragajući za jednim možda ličnim motivom, za nekom konkretnom situacijom, i dajuči fašizam kao određenu istorijsku pojavu, kao opšti ambijent te lične priče - istovremeno dali tumačenje čitavog jednog vremena. Ovim vekom se ore pozivi na borbu i vode veoma teške borbe, u tim borbama učestvuju Ijudi svih slojeva, pa i onaj najširi krug. Sudbina običnog čoveka često u toj istoriji izgleda nevažna, a to je jedno pitanje koje se očevidno postavlja kađa razmišljamo o interpretaciji epohe. Na to šta je suština epohe daju različita tumačenja nauke, filozofija, političari, a daje ih i umetnost. Umetnost najčešće odgovara da je problem ovoga veka problem čoveka, položaja čoveka, insistira na paćeništvu čoveka i otvara problem humanosti u ovom vremenu. U tom smislu ova drama je nova dokumentacija takve reakcije. Uzeti Jevreje kao paćeničku naciju, рге svega kao veliku metaforu, predstavlja humani odnos prema stvarno paćeničkoj naciji prve polovine ovoga veka, ali istovremeno to dozvoljava i metaforu da razumemo taj problem koji je mnogo širi nego što je problem jednog etnikona, bez obzira koji etnikon to bio. Što se druge karakteristike tiče, problem fašizma je sagledan ovde kao problem terora, kao prvi uzrok Ijudskog mučeništva u savremenoj istoriji. No, za mene je istovremeno veoma zanimljivo da je ovaj esej - koji smo čuli i koji možemo shvatiti i kao deo borbe teatra, pa i radio-drame, koju oni vode u ovom veku takođe neprestano se angažujući u političkim borbama i angažujuči se na širim društvenim, pa i borbama čiste humanosti - rađen sa ogromnom erudicijom, i da ta erudicija stoji.

102