RTV Teorija i praksa

KOMUNIKOLOGIJA

Dr

Toma Đorđevič

TV SPEKTAKL I NJEGOVE FUNKCIJE (II)

Priroda TV spektakla

Prelazeći sa nivoa opšte analize spektakla i njegovih funkcija na razmatranje XV spektakla posebno, valja imati u vidu da prirodu svakog medija komuniciranja određuje način prevođenja pojava realne stvarnosti u odgovarajući simbolički ekvivalent; odnosno, da način organizacije poruka uopšte, i spektakla posebno, predodređuje i njihovo dejstvo na ponašanje pojedinaca i grupa, publike kojoj je poruka upućena. Primenom tih normi na tle analize televizijskog fenomena dolazimo do saznanja da je TV poseban medij pošto se njenim posredstvom, za razliku od drugih njoj srodnih medija, poruke šire elektronskim signalima tj. TV slikom. Ta elektronska slika se opet po strukturi i tehnologiji formiranja razlikuje od svih drugih likovnih predstava koje u formi ikoničkih znakova možemo čulno opaziti. Iz te na prvi pogled čisto tehnološke razlike proističu i razlike na čulno-perceptivnom a možda i dubljem psihološkom planu u procesu komuniciranja porukama organizovanih TV slikom i рошка organizovanih u njoj srodnim medijima - filmu, posebno. Međutim, uz sve te razlike ostaje da utvrdimo ono što je na planu funkcija zajedničko svim likovnim, ikoničkim predstavama, pa prema tome i TV slici kao takvoj. TV slikom se baš kao i filmskom slikom, teatarskom scenom, radio-tonskom predstavom itd. osigurava: 1. percepcija u njoj predstavljene stvarnosti na nivou opažajne analogije, odnosno 2. TV slikom, kao elektronski obrazovanom likovnom supstancom organizuju se šire i složenije simboličke prezentacije, spektakl kao poruka preko koje se komunicira iskustvo i ideje stečene u Ijudskoj praksi. Ono po čemu je, međutim, TV spektakl poruka sui generis u odnosu na filmski, odnosno teatarski, odnosno radio-spektakl,

129