RTV Teorija i praksa

predtelevizijskim komunikacionim tehnologijama - filmom pre svega. Te dve komponente, estetička i faktografsko-informativna u strukturi TV spektakla stečenog direktnim prenosom večito koegzistiraju, a ukoliko se međusobno interferiraju to se događa uz trajnu tendenciju da ova druga, informativna komponenta, podredi estetičku svojim funkcijama. Otuda TV tehnologijom organizovana poruka nosi sobom trajno usađenu tendenciju svođenja simboličkih struktura sa nivoa metaforičkog na tle analoško-čulnog udvajanja realne datosti. To znači da je estetička komponenta TV spektakla - čija je inače funkcija da informativnoj činjenici koja je sva na strani dnevno političkog, socijalnog i kulturnog zbivanja, osigura onu njoj toliko potrebnu emocionalnu podršku - u ovom slučaju samo latentna mogučnost, te je njena afirmacija - kako če se kasnije videti - u strogoj korelaciji sa mogučnošću TV rediteljskih intervencija na metaforizaciji TV slike i na njima sazdanih TV sekvenci na nivou globalne TV prezentacije - TV spektakla. I to je naravno skopčano sa mnogim teškočama buduči da su obziri estetičke prezentacije jedno, zakoni socijalne prakse drugo, a TV spektakl je sav u funkciji upravo dnevnopolitičke, socijalne i kulturne prakse, odnosno dnevnopolitičkog trenutka. FAKTOGRAFSKO-INFORMATIVNI NIVO TV PORUKE Faktografsko-informativni nivo poruke organizovane direktnim TV prenosom označava onaj sloj u strukturi TV prezentacije u kome je stvarnost simbolički denotirana u primarnoj instanci tj. na nivou poimanja njenog doslovnog smisla. S tim u vezi da se zaključiti da poruka stečena direktnim TV prenosom može da eksponira svoje informativne vrednosti na dva nivoa, i to: 1. na nivou razumljivosti doslovnog smisla TV poruke i u njoj predstavljene stvarnosti i 2. na nivou simboličke interpretacije realne datosti ostvarene u formi TV spektakla. Pri tome, apriorni nivo razumljivosti TV poruke obezbeđen je več samom činjenicom da je TV prenos ostvaren, tj. obezbeđuje ga struktura TV prezentacije u kojoj je realni događaj jednostavno odražen u formi čulno-analoškog predstavljanja stvarnosti, mehaničkom reprodukcijom. Da bi se ostvario složeniji nivo poimanja u TV spektaklu predstavljene

133