RTV Teorija i praksa

reportaže sa svečanih skupova i sednica, sa prijema i sl. kadrom u kome se u krupnom planu vide rasvetna tela, kristalni lusteri, da bi se pogled kamere zatim spustio na prostorije gde je skup. To je, tada, kod; a poruka je da je skup svečan, raskošan, „па visokom nivou”. Vremenom, usled čestog ponavljanja, postao je uočljiv postupak. Kadar-poruka nema prvobitno značenje, več novo! Sasvim je svejedno kakva su rasvetna tela, jer, viđeni su do tada svi mogući kristalni lusteri. Svejedno je kakav utisak ostavljaju, jasna je sama namera: manir za „otvaranje” reportaže sa svečanih skupova. Poruka se prepliće sa samom namerom i izvestan osečaj monotonije i zamora prožima reportažu. Vremenom su reporteri sami to uočili i danas se gotovo ne može videti u TV reportaži kristalni luster kao zaštitni znak svečanog skupa. 111 Skriveno značenje televizijske slike, ili nekontrolisane informacije i poruke, kao primami sadržaji neinventivne televizije Televizija neprekidno emituje poruke, hteli to ili ne; jer je poruka sama pretpostavka televizijskog čina. Odakle to dolazi? Iz činjenice da je materijal televizijskog govora sama stvarnost pred kojom se nalaze TV kamere; a ova nosi sobom mnoštvo značenja koja se „uvlače” u TV kadar pored primarnog događaja, zbog kojeg je kamera prisutna. To je situacija koja se ne može izbeči; a dobro je da je tako, јег dobijamo totalitet zbivanja koji je svojevrsna prepreka na putu manipulacije televizijskom informacijom. Upravo zbog ove činjenice moglo bi se reći da je medij televizije - medij istine, mada ne i potpune! Ove „skrivene” informacije i poruke daju živost, a istovremeno ogromnu širinu osnovnoj, glavnoj informaciji. Za izvežbano oko televizijskog gledaoca, sadržaj televizijske slike mnogo je kompleksniji nego što to realizator televizijske poruke želi.'Pred TV kamerom otkriva se sva složenost životne pojave, a ne samo ona koja se želi da prikaže gledaocu. Može se navesti niz primera. I manje iskusan gledalac u nedostatku objašnjenja, zapazivši neke detalje, poziva se na sopstveno životno iskustvo i tu, spontano, traži mogući odgovor, jedan od mogućih odgovora bio bi i neočekivano drukčiji no što je urednik želeo. To bi se, zavisno od životnog stava gledaoca, prenelo u jednom ili drugom svetlu, na primarnu poruku...

67