RTV Teorija i praksa

da to predstavlja zajedničku odgovornost. I mislim da je raoj predlog o jednoj međunarodnoj uporednoj studiji televizije i uticaja televizije, najbolji način da se inteligentno zaključi o vršenju obaveza prema izboru programa. U tom slučaju tačno će se znati kakav je uticaj televizije i da li je taj uticaj u skladu sa željama i ciljevima jedne zemlje ili nije. Na drugo pitanje je daleko lakše odgovoriti. Televizija je vrlo rentabilan posao u Sjedinjenim Državama. I kada čovek ima rentabilan posao, onda ne mora da troši раге na istraživanje. Prema tome, televizijske kompanije nam ne daju pare da vodimo istraživanja. Mi moramo da nađemo pomoč i podršku na drugoj strani. Zato i možemo da budemo nezavisni. Mi vodimo velike diskusije sa nekim televizijskim mrežama. Recimo, diskutujemo o uticaju nasilja na televiziji na američki narod. Mogu reči da se ta diskusija vodi na sasvim nezavisan način, Televizijske mreže mogu da kažu šta žele, univerzitetski istraživači isto tako izražavaju svoje mišljenje. O tome se dosta piše u štampi, pa se čak o tome vide i emisije na televiziji. Budući da je štampa konkurent televiziji, гекао bih da ona više voli da objavi, i ponekad više objavljuje, ono što je negativno po televiziju, nego ono što je povoljno. Međutim, mislim da i Ijudi koji umeju da misle na televiziji, zaključuju da je naučno istraživanje u dugom roku korisno zateleviziju, iako to istraživanje može biti ponekad povoljno, ponekad nepovoljno za nju. Sva društva koja gledaju televiziju, uključujuči i američko, i možda baš američko, buduči da je to toliko jak medij, zahtevaju naučnu analizu televizije i na kraju, u dugom roku, ona če morati da prihvate rezultate te naučne analize. To je isto kao i sa fizičkom sredinom. Mi smo u poslednje vreme postali svesni da moramo da vodimo računa o vazduhu koji dišemo, o vodi koju pijemo, da ne bi taj vazduh i ta voda postali zagađeni nusproizvodima industrijske civilizacije. Isto tako je nužno da se dobije neki pokazatelj, neki meteorološki izveštaj o situaciji u našoj simboličkoj okolini. Kojim pravcem ide naš glavni tok (televizija) te simboličke okoline? Zato mi našu studiju nazivamo studija pokazatelja. To nije laka stvar. Postoji tu mnogo kontra ve.rzija, mnogo suprotnih mišljenja, postoji i kritika i podrška, ali mislim da je to borba koju treba izboriti. Dužnost istraživača na polju medija, na polju komunikacija, je da budu u prvim linijama te borbe.

87