RTV Teorija i praksa

monopolisala televizija. To su tipično manje obrazovani mladi Ijudi, oni Ijudi koji su ranjivi. Možda oni predstavljaju većinu u našim zemljama. Međutim, ja ne vidim mogučnosti da ta grupa Ijudi napravi u sebi neki odbrambeni mehanizam, jer nema osnove na kojoj bi ga pravila. Prema tome, najbolje što se može predložiti, to je da postoji neko obrazovanje gledalaca, da se gledaoci obrazuju. Ali, paradoks je da jedino obrazovanje koje je dostupno tim Ijudima, jeste obrazovanje ргеко televizije. Prema tome, dok televizija ne bude počela, ili ako ne bude počela da uključuje kritiku televizije u svoje emisije, ja ne vidim način da ta velika grupa Ijudi čiji nazori o širem svetu u punoj meri zavise od televizije, ne vidim mogučnost da ta grupa napravi neku analizu, neku svesnu i selektivnu analizu programa. MIROLJUB JEVTOVIĆ: Malopre je bilo reči o gledanju emisija pre emitovanja. Potpuno se slažem da je teško nešto učiniti kad je emisija napravljena, јег sve što se proizvede, nažalost, to se uglavnom i emituje, јег su u to uloženi novac, trud i vreme. U tom smislu pitam ima li u vašoj zemlji izvesnih televizijskih teorijskih postavki za one Ijude koji proizvode programe, kao što literati imaju istoriju književnosti i teorije književnosti? Da li imate teoriju programiranja, izvesnu fflozofiju i metodologiju stvaranja programa i dovoljno razrađene estetski, kulturno itd. kriterijume ocenjivanja tih programa? Jer, bez takve teorije ne mogu se kultivisati ni oni koji stvaraju programe, a ne može se uticati ni na one koji uče Ijude kako da gledaju televiziju. Naš časopis je uzeo obavezu da razvija kulturu komuniciranja i kod onih koji stvaraju i kod onih koji se koriste programima. Kako vi to vodite? Prof. ŽORŽ GERBNER: Mislim da je čudno da vi postavljate pitanje umesto da mi dajete odgovore. Reči ću vam zašto mislim da je to čudno, Mi smo u Sjedinjenim Državama obrazovali mnogo škola za komunikacije, pa čak i postdiplomske studije o komunikacijama. Ja radim u jednoj takvoj postdiplomskoj školi. Razvoj nauke i nova estetika, kao novi oblik, nije nešto

92