RTV Teorija i praksa

borimo protiv konzervativnih snaga. Uspeli smo, рге svega, da dođemo do decentralizacije sistema radio-televizije. A to znači, prvenstveno, i decentralizaciju same koncepcije programa, Zatim, programi treba da budu definisani u saradnji sa društvenim grupama, kroz skupštine. Decentralizovati i demokratizovati način donošenja odluka unutar samog aparata RTV - omogučava da se da više odgovornosti svim Ijudima, posebno kroz njihovu saradnju u stvaranju programa i emitovanja. Nisu više glavni urednici i saveti ti koji jedini o svemu odlučuju... To omogučava i da se uvede novi oblik profesionalizma: ekipe RTV u decentralizovanom sistemu mogu da prave program kroz organsku saradnju samih protagonista događaja, kao u primeru štrajka koji sam več naveo. U ovoj oblasti stekli smo veoma interesantna iskustva: ujedinili smo rad profesionalaca i neprofesionalaca koji zajednički diskutuju o tome kako realizovati jednu emisiju upravo o događaju u kojem su učestvovali ovi neprofesionalci. To je korak više ka participaciji u sredstvima informisanja, i istovremeno i bolje veze RTV sa stvarnim životom, koje če uticati i na promenu do sada postoječe jednosmerne informacije. ŽAN-PJER MAS: Mislim da, ipak, postoji jedan nesporazum kod pojma fizička i psihička participacija. Prošle godine je američka televizijska mreža ABC emitovala program Vašington iza zatvorenih vrata, šest puta nedeljno po dva sata. To znači da smo gledali ukupno 12 sati programa o ovoj temi. Da li možemo nazvati fizičkom ili psihičkom participacijom to što smo u određeno vreme bili okupirani isključivo gledanjem ovog programa? M.JEVTOVIĆ: Psihičkom, ako je producent pripremio taj program sa ciljem da vam omogući doživljaj koji podstiče na razmišljanje... Sa svojim kolegama ja sam, stvarajuči radio ili TV emisije, uvek mislio i radio polazeći od übeđenja da su slušaoci/gledaoci naši prijatelji za koje radimo, da su to slobodne ličnosti, često u mnogo čemu i sposobnije od nas u radio ili TV studiju. Zato sam uvek nastojao da zajednički tokom emisije učestvujemo u traganju na granicama između zabluda i istina, između lepog i ružnog, dobra i zla. Tako smo, mi u studiju i oni kraj prijemnika, udružujući se, postajali radoznali istraživači...

131