RTV Teorija i praksa

muzičkim redakcijama, zahteva nadalje i osposobljavanje kadrova za direktno istupanje pred mikrofonom, kao i složene programske i tehničke pripreme. Autentični radio danas mora češće da bude па licu mesta sa svojim mikrofonima, da neposrednim komentarom muzičkog voditelja informiše i dovoljno uverljivo i kvalitetno prenese zvučnu sliku samog zbivanja. Moramo konstatovati da smo spremniji da svojim slušaocima govorimo o manifestacijama u svetu, nego o događajima iz drugih jugoslovenskih republika i pokrajina, objašnjavajući takvu praksu raznim preprekama - od tehničkih nemogućnosti, komplikovanosti pravovremene razmene materijala, do takozvane „jezičke barijere”, pa često i subjektivnom procenom da određene manifestacije jednostavno ne zavređuju da budu pomenute u programu kuča u muzički razvijenijim sredinama. lako postoji određeni broj uspešnih zajedničkih akcija na nivou JRT, bilo da je reč o zajedničkim emisijama, ili o zajedničkom dotiranju nekih festivala, teško bi bilo govoriti o pravoj, radiofonski koncipiranoj programskoj saradnji i realizaciji deklarisanog principa pokrivanja cele Jugoslavije. Nema sumnje da bi, osim poboljšanja saradnje među našim radio-stanicama, usklađivanja akcija i usaglašavanja istupanja pred inostranim partnerima, valjalo regulisati odnose sa domaćim izvođačkim telima i muzičkim institucijama. Činjenica je, nažalost, da su ti odnosi do te mere zamršeni da je, osim u Sloveniji gde je rešena materijalna osnova sadejstva RTV sa operama i orkestrima, saradnja sa umetničkim kolektivima sasvim zapostavljena, što u velikoj meri osiromašuje izvore muzičkog materijala. Poznato je, da broj slušalaca opada što je umetnički sadržaj programa složeniji. Očito je da se radi o prekidu spone između mogučnosti slušaoca da razume i prihvati delo koje mu je strano, čiju poruku nije u stanju da razume. Radio ipak uporno nudi svoje emisije bez pokušaja da auditorijum na neki način osmišljenije pripremi, da ga zainteresuje prethodnim najavljivanjem, da materiju približi muzički skromnije obrazovanoj potencijalnoj publici, suvi biografski podaci, ili pojedinosti stručne analize, iako dobrodošli, nisu uvek najpogodnije sredstvo za afirmisanje kvalitetne muzike. Slušalac radija traži aktivniji odnos, čak mogućnost učestvovanja u programu što najrečitije dokazuje veliko interesovanje za kontakt emisije bez obzira na njihov sadržaj.

54