RTV Teorija i praksa

inspirativnim međuuticajima i novim izražajnim formama. Mehaničko prekoračenje granica (dramskog u novinarsko i obratno) oglašava se kao rđava opštost, kao prazna povodljivost, i u idejama i u praksi. S druge strane, dobra radio-novinarska reč demistifikuje lošu literaturu emitovanu na istim radio-talasima, kao što uspeo jezik radio-drame ukazuje i na nove mogučnosti radio-novinarstva. Ova svakodnevna susedska diskusija, uz ostale sugestije, nesumnjivo ukazuje i na potrebu daljeg tematskog osavremenjivanja radio-dramskih programa, uz uslovnosti koje radio-dramska reč uključuje i podrazumeva. Pojednostavljeno rečeno, tematska savremenost radio-drame korespondira sa savremenošču društvenih zbivanja i ideja; „savremeno - ono što je sa vremenom kao zbivanjem” (Marin Cvijovič). Taj odnos je dvostruk: i kao koren ili povod podsticajno-stvaralačke prirode, i kao povratni agens estetskog doživljaja. Мега te savremenosti objavljuje se na nivou medija (radio), u kontekstu njegovih ukupnih karakteristika opštenja, kao i u okviru specifičnosti radio-dramskog stvaralaštva, zatim u slušalačkom auditoriju, odnosno u svesti svakog slušaoca i, na kraju, u komunikaciji sa drugim duhovnim, posebno umetničkim htenjima i idejama. Kritičko-analitički ugao može da se pomera od jednog do drugog nivoa razmatranja, da više naglasi jednu uporišnu tačku od drugih, ali teško može da ne uvaži jednu od datih pretpostavki. Otuda je, uz sve druge specifičnosti, estetičke i tehnološke, radio-drama izložena i specifičnim društvenim i kulturnim merilima; njen ontološki status nije ni apsolutna ni idealna, izolujuča granica prema mogućim značenjima društvenog i kulturnog. U tom smislu i zahtev za naglašenijom orijentacijom prema savremenoj tematici podudaran je i sa kulturno-umetničkom ulogom radio-drame i sa kulturnim i estetskim potrebama slušalaca i sa prirodom radio-medija, pod uslovom da taj zahtev ne pripada odraznim i apologetskim recidivima potčinjavanja umetničkog eksternim kriterijima. Situiran u domen umetničkih merila, zahtev za većom savremenošću i probojnošću radio-dramskih programa dobija puni smisao i puno opravdanje. TIMSKI RAD - PRETPOSTAVKA NOVE TEMATIKE Godinama su Franc Puntar i nekoliko njegovih saradnika vladali Ohridskim festivalom u kategoriji dečje radio-drame odnoseći manje-više sve festivalske nagrade; godinama je festivalska javnost (čitaj: radio-dramske redakcije) ostajala

112]